5°C 
اوقات شرعی
 
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 117
        کد: 160901
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
        در گفت‌وگوی تفصیلی با معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد مطرح شد:

        تسویه 2050 میلیارد تومانی بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران طی یک سال گذشته / وصول روزشمار 67 درصدی درآمدهای شهرداری مشهد با افزایش 15 درصدی نسبت به سال قبل / جذب 3 هزار میلیارد تومان سرمایه و وصول 2 هزار میلیارد تومان از مطالبات دولتی در یک سال

        امسال کار بزرگی را شروع کردیم که امیدواریم به نتیجه برسد. 4500 میلیارد تومان ظرفیت در بودجه امسال وجود دارد تا بر اساس آن، بتوانیم مطالبات شهرداری از دستگاه های دولتی را با بدهی های خود به وسیله اوراق، تسویه کنیم . این به نظرم بزرگ ترین کار مدیریت شهری است که می تواند بخش عمده ای از بدهی ها را تسویه کند. ما در تلاش برای تعیین تکلیف این بدهی ها هستیم. امسال هر میزان از این 4500 میلیارد تومان تسویه شود، به این معنی است که همان مقدار پول در مشهد حفظ شده است.
        تسویه 2050 میلیارد تومانی بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران طی یک سال گذشته / وصول روزشمار 67 درصدی درآمدهای شهرداری مشهد با افزایش 15 درصدی نسبت به سال قبل / جذب 3 هزار میلیارد تومان سرمایه و وصول 2 هزار میلیارد تومان از مطالبات دولتی در یک سال

        بیش از 9 ماه از معرفی محمدرضا کلایی به عنوان معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد می گذرد؛ معاونتی که در این مدت با چالش های فراوانی همراه بوده است، از چالش کاهش اتکا به تخلف فروشی در بودجه‌ریزی گرفته تا سامان‌دهی نیروی انسانی، چارت جدید شهرداری و پرداخت بدهی و نقد کردن مطالبات.
        به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، به نقل از روزنامه خراسان، حال در گفت و گویی تفصیلی با معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد به بررسی این چالش‌ها پرداخته‌ایم. ظرفیت‌های رشد و توسعه کلان شهر مشهد، شاخص های مدیریت شهری، میزان طلب و بدهی های شهرداری، چالش درآمدهای پایدار، وصول درآمدها و همچنین بهره وری و سامان دهی نیروی انسانی، از جمله محورهای گفت و گوی ما با کلایی بود. معاون شهردار در این گفت و گو از آن چه تا کنون انجام داده و اقدامات شاخص خود در گذشته و برنامه هایش برای آینده گفت و به تبیین شش سرمایه کلان برای رشد و توسعه مشهد پرداخت که در ادامه می‌خوانید.
        *** جناب کلایی، از تجربه مدیریت در کلان شهر مشهد بگویید. این که چه آینده ای برای رشد و توسعه شهر مشهد و نقش مدیریت شهری در حصول این نتیجه متصور هستید؟
        کلان شهرها هم اکنون بسیار حائز اهمیت هستند و به واحدی برای تصمیم گیری و مدیریت توسعه و پیشرفت تبدیل شده اند. اگر این پیش فرض را بپذیریم که کلان شهرها واحدهایی هستند که می توانند شئون مختلف زندگی را مدیریت کنند، باید ببینیم ابعاد این راهبری شامل چه مواردی می شود. الگویی که در بیشتر کلان شهرها چشم انداز مشترک آن ها را پوشش می دهد، تمرکز بر افزایش سرمایه هاست. باید گفت حیات شهری را شش دسته سرمایه شامل سرمایه علمی و اجتماعی، سرمایه دموکراتیک، سرمایه فرهنگی، سرمایه محیطی، سرمایه فنی و سرمایه مالی اداره می کند و ترکیب این شش سرمایه و پیوند آن ها، تعیین کننده وضعیت آن کلان شهر است.
        *** مشهد به عنوان یک کلان شهر چقدر از این الگوها پیروی کرده و به آن ها نزدیک شده است؟
        ما به دنبال توسعه مشهد هستیم و در این تردیدی نیست و دلیل آن هم روشن است چون مشهد را دوست داریم. به نظرم جز دوست داشتن مشهد، موتور محرکه ای برای برنامه ریزی توسعه مشهد وجود ندارد و نخواهد داشت. در موضوع سرمایه علمی و اجتماعی باید گفت که افراد و دانش، تعیین کننده سرمایه علمی اجتماعی کلان شهرها هستند یعنی این که ما بتوانیم افرادی که دانش و مهارت لازم را دارند به شهر بکشانیم و دانش و مهارت افرادی را که در شهر حضور دارند نیز افزایش دهیم. مشهد از این نظر سابقه خوبی دارد اما این که ما برنامه های مدون و منسجمی در این زمینه داشته باشیم، خیر! نتوانسته ایم از ظرفیتی که مشهد به عنوان یک شهر دوست داشتنی برای افراد نخبه دارد، استفاده کنیم. اقداماتی در دوره هایی از مدیریت شهری انجام شده تا مردم به مشهدی بودن خود افتخار کنند اما به هرحال مشهد در این زمینه خیلی عقب است.
        سرمایه دوم، سرمایه دموکراتیک است که عمدتا با توجه به رابطه مردم و مدیریت شهری تعریف می شود. در سرمایه دموکراتیک، چند مولفه مهم همچون شفافیت، پاسخ گویی و مشارکت مردم مطرح است که هم مشهد ظرفیت بالایی در این زمینه دارد و هم ما در برنامه چهار ساله 1397 تا 1400 مدیریت شهری، تمرکز جدی خود را بر سرمایه دموکراتیک قرار دادیم تا شفافیت و روند پاسخ گویی به شهروندان را افزایش دهیم.


        *** هویت سازی وبرندسازی شهرمشهد بر پایه وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)
        در حوزه سرمایه فرهنگی نیز باید قبول کرد که شهر از یک سری آرایه های پیچیده ای از خصوصیات تشکیل شده که این ها هویت منحصر به فرد آن را می سازند؛ هویتی که هر شهر دارد و در برندسازی آن شهر، خودش را نشان می دهد محصول تعامل ویژگی های مختلف است. در شهر مشهد این ماجرا بسیار پررنگ است، وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و برندی که از این سرمایه وجود دارد، پررنگ ترین وجه است . باید این برند تقویت شود و سایر ویژگی ها نیز در ارتباط با آن شکل بگیرد و توسعه پیدا کند. در موضوع برندینگ شهر مشهد، به یک اجماع نظری رسیدیم، اگر رویدادی هم می خواهد تعریف شود باید در راستای هویت اصلی خود یعنی وجود بارگاه مطهر امام رضا (ع) تعریف شود. در سرمایه محیطی نیز، تمرکز بر محیط زیست است. شهر باید به گونه ای باشد که شهروندان بتوانند در آن زندگی کنند. میزبانی از افراد، تابع این است که محیط مناسب و از انواع آلودگی ها به دور باشد. در این زمینه در مشهد به شدت به سمت بحران حرکت می کنیم. من معتقدم مجموعه منظومه های مختلف از جمله حمل و نقل، تولید کالا و خدمات و... باید در خدمت سرمایه محیطی باشد که البته در این خصوص بی توجهی شده و نظام ذی نفعان هم در آن، به یک نتیجه واحد نرسیده است.
        در حوزه سرمایه فنی که شامل زیرساخت های شهری می شود، از پل و مبلمان شهری گرفته تا زیرساخت های حمل و نقل همچون مترو، شهر مشهد انصافا شرایط خوبی دارد و از استانداردهای مناسبی برخوردار است. سرمایه مالی هم که از جنس پول و سرمایه است و مشهد انصافا در آن قوی است. بعد از سرمایه فرهنگی که قوی ترین وجهه مشهد است، سرمایه مالی کم دغدغه ترین حوزه در شهر است.
        در مجموع باید گفت در مدت اخیر، بیشترین تمرکز ما بر سرمایه دموکراتیک بوده و خواهد بود. همچنین باید راهکارهای مشخصی برای افزایش سرمایه علمی و اجتماعی اتخاذ کنیم و سرمایه محیطی نیز باید نقش هماهنگ کنندگی داشته باشد. در خصوص سرمایه های فنی و مالی نیز همچنان به تقویت آن ادامه خواهیم داد.
        *** در بحث توسعه، یکی از چالش های اصلی کلان شهرهایی از جمله مشهد، کسب درآمد است، به خصوص درآمد پایدار. تدبیر شما برای آینده چیست؟ آیا روش های جدیدی برای کسب درآمد پیش بینی شده است؟
        هدف اصلی مدیریت شهری این است که محیطی منظم و پررونق را در شهر ایجاد کند. مدیریت شهری هرقدر در این هدف بهتر پیش برود، می تواند به هر کدام از این موارد، نقب هایی بزند و از آن کسب درآمد کند. رونق اقتصادی در مشهد می تواند افزایش یابد و کلید آن نیز تمرکز بر برندینگ شهری است، ضمن این که درآمدهای پایدار را هم می توان افزایش داد. انصافا در این یک سال، تلاش های جدی شده است. همین موضوع لایحه درآمدهای پایدار که به مجلس رفته بخش زیادی از آن مرهون پیگیری های شهرداری مشهد بوده است.
        الان شهرداری تهران حدود 18 هزار میلیارد بودجه سالانه دارد و شهرداری مشهد حدود 9 هزار میلیارد، ولی واقعا ظرفیت هایی که در شهر مشهد وجود دارد، می تواند پایداری درآمدی را افزایش دهد. من روند را روند مناسبی می دانم چرا که سرمایه پذیری به شهر بازگشته است.
        در همین یک سال گذشته، حدود سه هزار میلیارد تومان سرمایه وارد شده و دو هزار میلیارد تومان نیز از مطالبات دولتی برگشته است. وضعیت شهر مشهد را خیلی پایدار می بینم و الان زمان جذب سرمایه است اما سرمایه ای که مبتنی بر عقلانیت و رشد متوازن سرمایه های کلان شهری باشد.


        *** در همین حوزه جذب سرمایه، مشهد هنوز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. سرمایه گذاران هنوز از مشهد فراری هستند و سرمایه گریز بودن مشهد در ذهن سرمایه گذاران نقش بسته است. برای تغییر این دیدگاه در بین سرمایه گذاران و جذب سرمایه آن ها در مشهد، چه تمهیداتی اندیشیده اید؟
        مدیریت شهری یک وظیفه دارد و آن هم این است که همه ذینفعان در شهر را بر گرد یک هدف متمرکز، متحد کند و من عمیقا اعتقاد دارم می توان این اتفاق را رقم زد. در این چند ماهی که در مشهد بودم، عناصری را که محل نگرانی بودند، محل امید دیدم.
        *** پس چرا تا کنون این اجماع و اتحاد ذینفعان به طور کامل در مشهد محقق نشده است؟
        من دلیل آن را رشد نامتوازن سرمایه ها می دانم. تا وقتی به یک اجماع درباره برند شهر مشهد نرسیم، نوعی از سرمایه گذاری، پذیرفته شده نیست و ذینفعان در برابر آن موضع می گیرند ولی اگر بپذیریم محوریت برند شهر مشهد، موضوعی است که همه ذینفعان بر آن اجماع دارند، اتفاق های خوب هم به وقوع خواهد پیوست ضمن این که جذب سرمایه مالی به سرمایه دموکراتیک نیز وابسته است و شفافیت، پاسخ گویی و مشارکت مردم هم بر آن اثرگذار خواهد بود.
        من وقتی به شاخص ها نگاه می کنم، خیلی به شهر مشهد از لحاظ جذب سرمایه های مالی خوش بین می شوم چون زیرساخت ها فراهم است، هرچند خیلی ها از رونق اقتصادی شهر مشهد ناامید هستند اما من بسیار به آن امیدوارم. ضمن این که وقتی دیگر کلان شهرها را در رقابت با خودمان بررسی می کنم، می بینم شرایط بسیار نامناسبی دارند. به هرحال برای موفقیت، مدیریت شهری باید این نقش را بپذیرد و به سمت متحد کردن ذینفعان در شهر حرکت کند و من خیلی به نتایج آن خوش بین هستم.
        در حوزه سرمایه دموکراتیک هم البته ما هنوز مشکلات فراوانی داریم. مردم نسبت به شهرداری موضع می گیرند. کافی است سری به شهرداری های مناطق بزنید تا متوجه شوید که مردم هنوز هم در خصوص ساده ترین کارها و مراودات خود با شهرداری دچار مشکل هستند. در این زمینه فکر می کنم راهی طولانی در پیش دارید تا به هدف خود که همراهی مردم با شهرداری است، برسید.
        تردیدی در این زمینه ندارم اما معتقدم اقدامات زیرساختی که در معاونت برنامه ریزی شهرداری انجام شده، تاثیرگذار خواهد بود. در حوزه زیرساخت های فنی برای افزایش شفافیت، مشارکت و پاسخ گویی به مردم طی سال گذشته، اتفاقات خوبی رخ داده است اما در این که وضعیت ارتباط مردم با شهرداری مطلوب نیست، شکی وجود ندارد. این که زیرساخت ها در الگوی رفتار شهروندان قرار بگیرد، زمان بر است اما من خیلی خوش بین هستم که رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری افزایش پیدا کند. در این زمینه مردم هنوز به این باور نرسیده اند که عزمی وجود دارد که می خواهد مشکلات را حل کند و شفافیت، پاسخ گویی و مشارکت مردم را افزایش دهد.
        *** یکی از اقداماتی که هنگام بودجه ریزی امسال انجام شد، کاهش اتکا به تخلف فروشی بود اما هنوز اتکا به تخلف فروشی یکی از چالش های بودجه شهرداری است. چه تدبیری برای به حداقل رساندن این چالش دارید؟
        من ریشه بی نظمی در این حوزه را نهاد های متولی در این زمینه می دانم . آن ها به عنوان مرجعی که صدور ضوابط را برعهده دارند، باید به اندازه کافی نگران ضابطه گذاری هم باشند اما آن قدر که باید و شاید نگران نیستند؛ نهادی که نشسته و چوب لای چرخ می گذارد. ما هم واقعا مجری هستیم . وقتی طرح تفصیلی امکان پیشرفت جدی ندارد، وقتی کمیسیون ماده 5 نمی تواند فعالیت جدی داشته باشد، وقتی نگاه ها در این حوزه ها کوتاه است، واقعا نمی توانیم کاری بکنیم. یا باید به دنبال این باشیم که با آن ضابطه بجنگیم یا به دنبال این باشیم که از آن اهداف و آرزوها کوتاه بیاییم. به نظرم تنها جایی که ما توانستیم آن ها را برای توسعه شهر مشهد متحد کنیم، نهاد متولی طرح های بالادستی شهر مشهد است.
        برخی متولیان درکی از عناصر تعیین کننده در جهان جدید و برند شهر مشهد ندارند و هیچ دانشی هم نتوانسته اند تولید کنند و در حالی که باید زیرساخت ها را فراهم کنند درکی از این که توسعه نیازمند این زیرساخت است، ندارند. بنابراین ما مجبوریم چرخ توسعه را کندتر کنیم. اگر اتکای خودمان را به درآمدهای ناپایدار کمتر کردیم به این معنا نیست که سرعت بالاتری در توسعه داریم.
        *** این یکی از مصادیق ناکامی در اجماع ذینفعان است که شما به آن خوش بین بودید.
        بله ناکامی ما در این حوزه بوده است و به آن اعتراف می کنم.
        *** خب به هرحال با تمام این چالش ها، باید فکری به حال درآمدهای پایدار کرد، شما چقدر به لایحه درآمدهای پایدار که در مجلس در حال بررسی است، امیدوارید؟
        رویکرد کلان حاکم بر لایحه درآمدهای پایدار که شهرداری مشهد در آن نقش آفرین بوده، مناسب است اما این که قالب قانونی این لایحه بتواند دست ذینفعانی را که می خواهند فرصت طلبی کنند، ببندد موضوعی است که تا قانون آن از مجلس بیرون نیاید، نمی توان چیزی درباره آن گفت. به هرحال مبنای نظری لایحه، مبنای درستی است اما این که آن چه به عنوان مصوبه از مجلس خارج می شود تحت تاثیر زیاده خواهی ذینفعان مختلف قرار می گیرد یا خیر، نمی شود پیش بینی کرد.


        *** در زمینه وصول طلب خود از دستگاه های دولتی، تاکنون توفیقاتی داشته اید، بفرمایید در آینده چه برنامه ای برای وصول باقی مانده طلب خود از دولت دارید؟
        امسال کار بزرگی را شروع کردیم که امیدواریم به نتیجه برسد. 4500 میلیارد تومان ظرفیت در بودجه امسال وجود دارد تا بر اساس آن، بتوانیم مطالبات شهرداری از دستگاه های دولتی را با بدهی های خود به وسیله اوراق، تسویه کنیم . این به نظرم بزرگ ترین کار مدیریت شهری است که می تواند بخش عمده ای از بدهی ها را تسویه کند. ما در تلاش برای تعیین تکلیف این بدهی ها هستیم. امسال هر میزان از این 4500 میلیارد تومان تسویه شود، به این معنی است که همان مقدار پول در مشهد حفظ شده است.
        *** میزان دقیق مطالبات شهرداری از دولت و همچنین میزان بدهی شهرداری چقدر است؟
        هم اکنون حدود شش هزار میلیارد تومان امکان ایجاد مطالبات برای شهرداری از دولت وجود دارد و مجموع بدهی های موثر شهرداری نیز حدود پنج هزار میلیارد تومان است. دو اتفاق مهم از سال گذشته تا کنون افتاده است،یکی این که 1600 میلیارد تومان بدهی خود را تسویه کردیم و نکته دوم این که حدود 450 میلیارد تومان بدهی معوق پیمانکاران را پرداخت کردیم. هم اکنون اگر بتوانیم این 4500 میلیارد تومان را که در بودجه در نظر گرفته ایم، مدیریت کنیم، اتفاق بزرگی رخ خواهد داد.
        *** گریزی هم به نیروی انسانی شهرداری بزنیم. امسال چارت جدید شهرداری مشهد ابلاغ شد، ویژگی اصلی این چارت چیست و چه تاثیری در بهره وری نیروی انسانی خواهد داشت؟
        هدف اول این چارت، انضباط است. ما در حوزه انضباط مالی سروسامانی پیدا کردیم؛ ما به دنبال شفاف سازی و منضبط کردن سیستم های مالی بودیم، هرچند که هنوز راه طولانی در پیش داریم. در حوزه انضباط منابع انسانی، یک گام از حوزه منابع مالی عقب تریم. در سامان دهی منابع انسانی باید تلاش کنیم در خصوص افرادی که سالم تر و پرکارتر بودند، تبعیض مثبت اعمال شود. ضمن این که تعدیل، مفهومی در چارچوب ما ندارد و هیچ برنامه ای هم در این زمینه نداریم اما سامان دهی نیروی انسانی وجود خواهد داشت. آن کسی که خوب کار می کند، باید ارتقا پیدا کند و آن کسی که بد کار می کند باید سر و سامان یابد. 25 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با شهرداری مشهد همکاری می کنند و ما در این زمینه ماهانه حدود 110 میلیارد تومان حقوق پرداخت می کنیم. این خبر را هم بدهم که از اول آبان سامان دهی نیروی انسانی را آغاز خواهیم کرد و طی آن، ویژگی کاری و نحوه کارکرد کارکنان رصد و برمبنای آن رتبه بندی می شود و نظامات جدیدی را در سیستم منابع انسانی شکل خواهیم داد. موضوع فساد ستیزی را هم جدی می گیریم، ما مرحله شناسایی را طی کردیم و به همه افرادی که در این زمینه درگیر هستند، هشدار می دهیم.
        *** چه میزان از درآمدهای پیش بینی شده وصول و محقق شده است؟ این رقم در مقایسه با سال گذشته چگونه است؟
        در زمینه وصول درآمدها به صورت روزشمار روی 67 درصد حرکت می کنیم که عدد خوبی است و حدود 15 درصد، از موقعیت مشابه سال گذشته بیشتر است.
        *** سخت ترین چالشی که مدیریت شهری در ادامه سال 97 و سال های آینده در پیش دارد، چیست؟
        چالش بزرگ مدیریت شهری مشهد در آینده این است که نپذیرد هماهنگ کننده تمامی ذینفعان در یک شهر است. اگر مدیریت شهری این نقش خود را ایفا کند، دیگر ذینفعان حمایت می کنند. بزرگ ترین چالش همین است؛ این که مدیریت شهری نقش خودش را نشناسد یا بترسد که این نقش را ایفا کند. اگر در چند سال آینده این اتفاق نیفتد، متهم ردیف اول آن مدیریت شهری است. مدیریت شهری باید بپذیرد که متولی رونق اقتصاد در شهر مشهد است؛ در تربت حیدریه این وظیفه دولت است چون ابزارها و سازوکارها را در اختیار ندارد اما در شهر مشهد که یک کلان شهر بزرگ است، قطعا این وظیفه شهرداری و مدیریت شهری است. این که مدیریت شهری به این نتیجه برسد که می تواند پایداری اجتماعی را تقویت کند و پروژه های بزرگی را در حاشیه مشهد برای اشتغال ایجاد کند، یک قدم به جلو حرکت کرده است ولی اگر احساس کند این موارد مسئولیت و وظیفه او نیست، این آغاز باختن است. در این زمینه، مدیریت شهری گاهی اوقات مسئولیت خود را مستقیم انجام می دهد و گاهی هم با متحد ساختن ذینفعان برای اجماع بر سر هدف و موضوعی خاص. ضمن این که به نظر من، مدیریت شهری زمینه و شرایط پذیرفتن مسئولیت هماهنگ کنندگی همه ذینفعان را دارد. در خصوص سرمایه علمی و اجتماعی، مدیریت شهری واقعا قدرتش را دارد. درست است که تمام ذینفعان اعم از دولت، نهادهای مدیریتی ، نمایندگان مجلس و ... در این زمینه ها دخیل هستند اما مدیریت شهری باید نقش هماهنگ کنندگی خود را به خوبی ایفا کند؛ در حوزه سرمایه دموکراتیک لبه تماس مردم با مدیریت شهری است. در حوزه سرمایه فرهنگی، فعال ترین بازیگر حوزه فرهنگ باید مدیریت شهری باشد . در حوزه سرمایه فنی مردم ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی با مدیریت شهری دارند. در حوزه سرمایه محیطی هم همچنین. در حوزه سرمایه مالی هم باید گفت که بودجه عمرانی یک سال شهرداری چندین برابر بودجه عمرانی یک سال استان است. بنابراین در همه زمینه ها به نظرم مدیریت شهری قدرت ایفای نقش هماهنگ کنندگی ذینفعان در شهر را دارد و این چالشی است که باید مدیریت شهری در آینده به آن توجه جدی کند.

        تعداد بازدید: 117
        نام:
        پست الکترونیک:
        شرح نظر:
        کد امنیتی:
         
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر