10°C تمام ابری
اوقات شرعی
  • چهارشنبه،30 آبان 1397
  • ورود
 
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 76
        کد: 149613
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
        بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شهر مشهد مقدس تصویب کرد؛

        مشارکت شهرداری مشهد در راه‌اندازی و بهره‌برداری از مرکز توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی / نظام‌نامه پاسخگویی و شفافیت اطلاعات و پیشگیری از فساد در معاملات شهرداری تدوین می‌شود/ گام محکم مدیریت شهری برای کاستن از اغتشاشات بصری شهر

        چهارمین دستور کار اولین جلسه علنی شورای پنجم در سال ۹۷ نیز به بررسی نظریه مشترک کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی در زمینه امین سهم شهرداری از هزینه بازسازی پروژه مشارکتی سلمان اختصاص یافت.
        مشارکت شهرداری مشهد در راه‌اندازی و بهره‌برداری از مرکز توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی / نظام‌نامه پاسخگویی و شفافیت اطلاعات و پیشگیری از فساد در معاملات شهرداری تدوین می‌شود/ گام محکم مدیریت شهری برای کاستن از اغتشاشات بصری شهر

        شورای اسلامی شهر مشهد با مشارکت شهرداری در راه‌اندازی و بهره‌برداری از مرکز توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی موافقت کرد.
        به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهدمقدس، بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر بعد از شنیدن سخنان محمدرضا حیدری، رئیس جلسه و تقی‌زاده خامسی، شهردار مشهد و همچنین نطق پیش از دستور احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، به بررسی ۹ دستور کار این جلسه پرداخت.
        دومین دستور کار این جلسه بعد از ارائه گزارش شهردار مشهد مقدس، بررسی نظریه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در زمینه نام‌گذاری و تغییر نام بود و به نام‌گذاری ایستگاه‌های خط 2 قطارشهری مشهد اختصاص داشت.
        این لایحه شهرداری نتوانست رای کافی را کسب نماید لذا دوباره برای اعمال نظرات شورای شهر به شهرداری مشهد بازگشت.
        اختصاص مکان برای راه‌اندازی مرکز توانمندسازی آسیب‌دیدگان اجتماعی
        دستور کار بعدی این جلسه به بررسی نظریه کمیسیون‌های برنامه و بودجه، فرهنگی و اجتماعی و حقوقی در مورد مشارکت در راه‌اندازی و بهره‌برداری از مرکز رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی اختصاص یافت.
        در این مصوبه آمده است مستند به بند 5 ماده 55 قانون شهرداری و مصوبه شماره 70/603 مورخ 25/03/1378 شورای عالی اداری کشور درخصوص طرح شناسایی افراد متکدی،‌ به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده‌ می‌شود به‌منظور راه‌اندازی و بهره‌برداری از مرکز توانمندسازی آسیب‌دیدگان اجتماعی توسط تشکل مردم نهاد سنا (سرای نجات‌یافتگان امام علی (ع) با شماره مجوز 5701 مورد تأیید اداره کل اجتماعی استانداری خراسان رضوی) با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با تشکل مزبور، نسبت به تأمین محل واقع در آزادی 135، با کد نوسازی 3-7-4-5 به مدت 3 سال با حفظ مالکیت و با رعایت تبصره‌های زیر اقدام نماید:
        تبصره1- تفاهم‌نامه مذکور می‌بایست به تأیید کمیسیون مشترک حقوقی و کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر رسیده و پس از آن ممهور به مهر شورای اسلامی شهر شود.
        تبصره2- شهرداری مشهد مقدس مکلف است از تاریخ اجرای تفاهم‌نامه، اثرات بودجه‌ای این مصوبه‌ را در بودجه‌های سنواتی خود منعکس نماید.
        بازسازی برج سلمان سرعت می‌گیرد
        چهارمین دستور کار اولین جلسه علنی شورای پنجم در سال ۹۷ نیز به بررسی نظریه مشترک کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی در زمینه امین سهم شهرداری از هزینه بازسازی پروژه مشارکتی سلمان اختصاص یافت.
        بر اساس این مصوبه به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود نسبت به تامین مازاد هزینه‌های بازسازی خسارت آتش‌سوزی ساختمان سلمان نسبت به مبلغ پرداخت شده توسط بیمه تا سقف 35.000.000.000 (سی و پنج میلیارد ریال) به نسبت سهم شهرداری(بدون لحاظ نمودن واگذاری‌های انجام شده به غیر و بر مبنای 40 درصد بخش اداری و 22 درصد بخش تجاری بر اساس توافق بین شرکای پروژه) از محل دارایی‌های خود در داخل و خارج پروژه‌ سلمان و نیز به صورت امتیاز پروانه‌ ساختمانی در سطح شهر مشهد بر روی املاک متعلق به پیمانکار بازسازی با لحاظ تخفیف نقدی زمان اخذ پروانه یا زمان اتمام بازسازی پروژه سلمان اقدام نماید.
        تبصره- گزارش عملکرد مالی بازسازی پروژه به تائید حسابرس رسمی منتخب شورای اسلامی شهر برسد.
        در ادامه این جلسه، اعضای شورای اسلامی شهر با رای مثبت به نظریه مشترک کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی و حقوقی، به شهرداری مشهد مقدس اجازه دادند نسبت به واگذاری املاک و پروانه با قیمت کارشناسی به آقایان احدیان وکالتا و اصالتا از طرف سایر مالکین مجتمع آلتون، درقبال عودت یک قطعه زمین به متراژ 10000 مترمربع واقع در بولوار میثاق 32 مشهد(قسمتی از اراضی باغ عامل زاده) با 60000 مترمربع پروانه که به دلیل عدم تحقق تاییدیه کمیسیون فنی ماده 5 توسط شهرداری تاکنون، مشروط به رعایت صرفه و صلاح شهرداری و تایید معوض و قیمت کارشناسی عوض و معوض در کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد، اقدام نماید.
        تبصره- در صورتی که قیمت املاک جانشین بیشتر یا کمتراز ملک میثاق باشد، مابه التفاوت را وفق توافق بعدی ظرف مدت 2 ماه تسویه نمایند.
        نظام‌نامه پاسخگویی و شفافیت اطلاعات و پیشگیری از فساد در معاملات شهرداری تهیه می‌شود
        ششمین دستور کار این جلسه علنی نیز به بررسی نظریه مشترک کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی و حقوقی در مورد بهبود پاسخگویی و شفافیت در معاملات شهرداری اختصاص داشت.
        با تصویب این لایحه شهرداری مشهد مقدس مکلف است، با توجه به ضرورت تأمین حقوق شهروندان جهت اطمینان و آگاهی از نحوه تخصیص و هزینه‌کرد منابع درآمدی شهرداری در امور و پروژه‌های مربوطه براساس اولویت‌ها و اهداف توسعه مطلوب شهری، همزمان با اتصال به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، ظرف مدت حداکثر یک ماه، نسبت به تهیه نظام‌نامه پاسخگویی، شفافیت اطلاعات و پیشگیری از فساد در معاملات شهرداری با همکاری کمیته شفافیت و با مدنظر قراردادن اهداف زیر اقدام و نظام‌نامه مزبور را برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال نماید.
        1- دسترسی آزاد و برخط به کلیه اطلاعات و داده‌های مربوط به فرآیند کامل معاملات اعم از علل توجیهی معاملات یا دلایل تعریف و اجرای پروژه‌ها، همچنین دسترسی آزاد و برخط به نحوه تعیین و میزان اعتبار مورد نیاز، چگونگی و جزییات واگذاری و عقد قرارداد، اطلاعات اجرایی و نظارت، صورت وضعیت‌ها و پرداخت‌ها.
        2- انتشار اطلاعات کامل اسناد پیمان‌ها و قراردادهای مربوط پروژه‌های شهری اعم از کلیه ذینفعان (مشاور، پیمانکار، ناظر و ...)، مدت، مبلغ و ... .
        3- تعریف نحوه اعلام بروز فساد از سوی کلیه اشخاص و افراد بدون علنی‌شدن و افشای مشخصات افشاکننده، همزمان با حمایت‌های لازمه از وی و تعیین چگونگی سازوکارهای بهره‌مندی وی از مزیت‌ها و مشوق‌های مرتبط.
        4- اتخاذ تدابیر عدم تبعیض در دسترسی به اطلاعات مربوط به معاملات.
        5- معرفی اشخاصی که برخلاف قانون مانع انتشار آزاد اطلاعات و یا اجرایی‌شدن نظام‌نامه مذکور شده‌اند، به شهروندان و نهادهای نظارتی قانونی.
        همچنین اعضای شورای اسلامی شهر در این جلسه به اصلاح بهای خدمات بلیت اتوبوس و یارانه پرداختی به بخش خصوصی اتوبوسرانی در سال ۱۳۹۶ پرداختند.
        تبصره ۱: با توجه به تغییرات حاصل شده سرجمع یارانه شهرداری از مبلغ ۳۵۵,۰۴۹,۸۹۴,۷۹۸ ریال به مبلغ ۴۲۱,۳۵۳,۶۹۲,۷۶۴ ریال افزایش یافته که بر این اساس و به تبع آن میانگین یارانه پرداختی شهرداری با بخش خصوصی ناوگان اتوبوسرانی نیز در سقف یاد شده از میزان ۱۴۹۴ ریال به میزان ۱۵۹۸ ریال تغییر می‌یابد.
        تبصره ۲: میزان یارانه پرداختی شهرداری به بخش خصوصی ناوگان اتوبوسرانی مندرج در تبصره ۱ این مصوبه می‌بایست به تایید حسابرسی مستقل عضو جامعه حسابرسان رسمی برسد.
        دریافت بهای خدمات از عملیات‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی خارج از محدوده شهری
        هشتمین دستور کار بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز که در روز ۲۰ فروردین ۹۷ برگزار شد، به بررسی نظریه کمیسیون‌های برنامه و بودجه و خدمات شهری در خصوص دریافت بهای خدمات از عملیات‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی خارج از محدوده شهری اختصاص یافت.
        در این مصوبه آمده است با استناد به بند 14 ماده 55 قانون شهرداری و مواد 1 و 2 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آن‌ها و با توجه به احصاء وظایف سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در حوزه درون‌شهری براساس بندهای 3 و 4 ماده 16 آیین‌نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی، به شهرداری مشهد مقدس (سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی) اجازه داده می‌شود برای انجام عملیات خارج از محدوده شهر و خارج از تکالیف قانونی این سازمان، که بنا به دستور فرمانداری یا استانداری انجام شود، نسبت به دریافت بهای تمام‌شده خدمات از طریق سازمان‌های ذی‌ربط (فرمانداری یا استانداری) اقدام نماید.
        تبصره۱- شهرداری مشهد مقدس مکلف است تعرفه بهای خدمات مزبور را حداکثر ظرف مدت 2 ماه برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال نماید.
        تبصره۲- شهرداری مشهد مقدس مکلف است تا زمان تصویب تعرفه مذکور، نسبت به ارایه خدمات صرفاً با صدور صورتحساب به درخواست‌کننده (فرمانداری یا استانداری) به میزان بهای تمام‌شده هر خدمت اقدام نماید.
        تبصره ۳: شهرداری مشهد مقدس می بایست راهکارهای اجرایی اخذ بهای خدمات از سوی شورای شهرستان پیگیری نماید و گزارش آن را به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.
        گام اول مدیریت شهری برای کاستن از اغتشاشات بصری شهر
        در ادامه این جلسه علنی، نظریه های کمیسیون های خدمات شهری و عمران و شهرسازی در مورد پوشش مناسب پروژه‌های ساختمانی مرتفع در حال ساخت و حفاری‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
        بر اساس این مصوبه به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود مالکان یا سازندگان ساختمان‌های در حال ساخت گروه "ج" و گروه "د" واقع در معابر ۲۰ متر و بالاتر و همچنین متقاضیان حفاری‌های معابر شهری را بر اساس بندهای زیر ملزم به پوشش مناسب و ایمن پروژه‌های خود نماید.
        ۱- در فرآیند پوشش مناسب و ایمن ساختمان‌ها و حفاری‌های سطح شهر باید مفاد مصوبه مورخ ۱۳۹۴/۴/۱۸ ضوابط و مقررات تبلیغات شهری دستورالعمل رعایت اصول ایمنی در حفاری‌های شهری و دستورالعمل مدیریت و ساماندهی اثرات زیست محیطی پروژه‌های عمرانی و اخذ تاییدیه از مهندسین ناظر پروژه مد نظر قرار گرفته و رعایت شود.
        ۲- شهرداری باید در زمان صدور پروانه ساختمانی با مجوز حفاری نسبت به اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص این مصوبه به مالکان با سازندگان یا مجریان پروژه‌های مشمول اقدام و تعهدات قانونی و رسمی لازم را از آنان دریافت نماید.
        ۳- در صورت مشاهده هرگونه تخلف در پوشش ایمن و مناسب ساختمان در حال احداث شهرداری می‌تواند پس از ۲ نوبت ابلاغ اخطار قانونی در صورت عدم اقدام مناسب توسط مالک یا سازنده بنا بهای خدماتی معادل ۱۰ درصد بهای خدمات اشغال معبر را برابر مصوبه بهای خدمات اشغال معابر از مالکان و سازندگان بنا از تاریخ اولین ابلاغ اخطار به ازای هر مترمربع نمای ساختمان در هر روز از فعالیت پروژه دریافت یا به حساب بدهی یاختمان لحاظ نماید.
        ۴- مالکان ساختمان‌های در حال احداث خارج از شمول مفاد مندرج در این مصوبه در صورت تمایل به پوشش ساختمان خود باید نسبت به دریافت مجوز از شهرداری اقدام نماید. در ساختمان‌های مذکور چنانچه بر روی سطح پوشش انجام شده نمای نهایی ساختمان اکران شود و هیچگونه تبلیغی اجرا نگردد صدور مجوز به صورت رایگان صورت خواهد پذیرفت.
        ۵- در صورتی‌که متقاضی حفاری با مالک یا سازنده ساختمان در حال احداث یا نماینده قانونی وی قصد دارد از سطح پوشش ایجاد شده برای انجام تبلیغات موقت استفاده نماید موظف است درخواست خود را با سازمان میادین میوه و تره بار و سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی ارائه نماید تا برابر ضوابط و مقررات موجود نسبت به عقد قرارداد و صدور مجوز اقدام لازم صورت پذیرد.
        شهرداری گزارش اقدامات در این زمینه را هر ۶ ماه به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.
        آخرین دستور کار این جلسه هم به موضوع ساماندهی مدیریت طرح‌ها در شهرداری اختصاص داشت.
        بر اساس این مصوبه به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود با توجه به نوع وظایف و خدمات، گستره فعالیت و سایر شاخص‌های تاثیرگذار، نسبت به ساماندهی مدیریت طرح‌ها بر اساس بندها و تبصره‌های زیراقدام نماید.
        1- با توجه به ماهیت نوسازی و بهسازی مدیریت طرح‌های میدان شهدا، نوسازی بافت فرسوده آبکوه و خیابان عامل، هر کدام به عنوان "پروژه" در سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری تجمیع گردند.
        2- مدیریت طرح ارتفاعات جنوب، مدیریت طرح انتقال پادگان‌ها و مدیریت طرح آزادی به عنوان "پروژه" در پروژه‌های معاونت شهرسازی و معماری فعالیت نمایند.
        3- با توجه به اینکه ساخت و ساز مساجد در قالب یک پروژه در نظر گرفته شده است، نیازمند ساختار مجزایی نمی‌باشد.
        تبصره: سایر خدماتی که در محدوده پروژه‌های مذکور انجام می‌شود از جمله شهرسازی (صدور پروانه، پایان کار، نظارت بر ساخت و سازها و ...) و خدمات شهری (تنظیف، فضای سبز و ...) با توجه به محدوده جغرافیایی از طریق مناطق مرتبط انجام می‌گردد.
        احمد پورمفردی

        تعداد بازدید: 76
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر