2°C 
اوقات شرعی
  • چهارشنبه،25 مهر 1397
  • ورود
 
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 47
        کد: 155140
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
        بیست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد تصویب کرد:

        انتشار سه هزار میلیارد اوراق مشارکت برای احداث فاز اول پایانه چند منظوره غرب مشهد /
        شهردار مشهد: پروژه ملی ترمینال چند منظوره غرب مشهد طی 6 سال در زمینی 150 هکتاری احداث می‌شود

        در سال 96 تنها شهرداری که توانست اوراق منتشر کرده و بفروشد شهرداری مشهد بوده است که این موضوع موجب ایجاد اعتماد در مجموعه دولت نسبت به توانایی شهرداری مشهد در حوزه اوراق مشارکت و اجرای پروژه‌های آن شده است.
        انتشار سه هزار میلیارد اوراق مشارکت برای احداث فاز اول پایانه چند منظوره غرب مشهد / شهردار مشهد: پروژه ملی ترمینال چند منظوره غرب مشهد طی 6 سال در زمینی 150 هکتاری احداث می‌شود

        شورای اسلامی شهر مشهد در بیست و هشتمین جلسه علنی خود به لایحه دو فوریتی انتشار سه هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای احداث فاز اول پایانه چند منظوره غرب مشهد رای مثبت داد.
        به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد مقدس، بیست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر در سال اول فعالیت شورای پنجم با ریاست و سخنان محمدرضا حیدری آغاز شد.
        وی اظهار داشت: لایحه دو فوریتی همزمان با آغاز جلسه علنی در مورد انتشار اوراق مشارکت قطار شهری دریافت شد که در اولویت بررسی قرار می‌گیرد.
        در ادامه، شهردار مشهد در تشریح ضرورت دو فوریت این لایحه بیان کرد: پیشنهادی که امروز به شورا تقدیم شده است مربوطه به یک پروژه مهم ملی به نام «ترمینال چند منظوره غرب مشهد» است که در زمینی به مساحت 150 هکتار و در طی 6 سال احداث می‌شود.
        تقی زاده خامسی خاطر نشان ساخت: پیش بینی شده است که در سال 1400 حدود 17 میلیون، سال 1410 حدود 28 میلیون نفر و در سال 1415 حدود 35 میلیون نفر ورودی مسافر به این ترمینال باشد.
        وی خاطرنشان ساخت: این ترمینال، محل دپو و ایستگاه خط سه قطار شهری خواهد بود. همچنین ایستگاه و دپوی خط راه آهن گرگان – مشهد، ایستگاه خط متروی گلبهار – مشهد و پایانه‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی غرب مشهد نیز در همین مکان احداث خواهد شد.
        مشهد، تنها شهرداری موفق کشور در سال 96 برای انتشار و فروش اوراق مشارکت بود
        تقی‌زاده خامسی ادامه داد: مجموع این پروژه‌ها روال خود را برای دریافت مجوز در سطح استان و کشور گذرانده است و در طرح ترافیکی کشور و طرح تفصیلی نیز دیده شده است.
        وی تاکید کرد: فوریت لایحه نیز به این خاطر است که این وجه 300 میلیارد تومانی را دولت در بودجه سال جاری پیش بینی کرده است که اوراق مشارکت منتشر کرده و 50 درصد را نیز خودش بازپرداخت نماید. ما بخش مربوط به شهرداری یعنی قطار شهری و ترمینال اتوبوسرانی را احداث می‌کنیم و وارد سایر فازها نمی‌شویم و اگر دیر بجنبیم سایر شهرها، این اعتبار را جذب می‌کنند و این فرصت از دست ما خواهد رفت لذا بدنبال آن هستیم با هماهنگی‌هایی که انجام شده است بتوانیم این مهم را به سرانجام برسانیم.
        تقی‌زاده خامسی ابراز کرد: در سال 96 تنها شهرداری که توانست اوراق منتشر کرده و بفروشد شهرداری مشهد بوده است که این موضوع موجب ایجاد اعتماد در مجموعه دولت نسبت به توانایی شهرداری مشهد در حوزه اوراق مشارکت و اجرای پروژه‌های آن شده است.
        وی گفت: مالکیت زمین در بولوار امیریه عمدتا مربوط به شهرداری و مسکن و شهرسازی می‌باشد که در حال حاضر همه آن تملک شده و در اختیار شهرداری قرار دارد. بنده برای این دفاع از این پروژه سه بار در شورای ترافیک تهران حضور یافته‌ام. مطالعات پروژه نیز کامل شده است.
        همه مصوبات بالادستی ترمینال چند منظوره غرب مشهد اخذ شده است
        بتول گندمی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در ادامه بررسی این لایحه دو فوریتی گفت: همواره ما نگاهمان این بوده که سهم مشهد از اعتبارات دولتی را دریافت کنیم لذا با دو فوریت این لایحه موافقیم.
        با رای اعضاء در این بخش از جلسه، دو فوریت لایحه تصویب شد.
        محمد هادی مهدی نیا، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی در خصوص جزئیات این لایحه اظهار داشت: تقریبا از روزهای اولی که در شورای پنجم مشغول به کار شدیم بحث این پروژه مطرح بود و تقریبا تمام مصوبات بالادستی این ترمینال اخذ شده است که امیدواریم شهروندان مشهدی از برکات آن برخوردار شوند.
        رضا خواجه نایینی، معاون اقتصادی شهرداری مشهد نیز بیان داشت: این پروژه دارای سه جلد مطالعه با تعداد صفحات دو هزار می‌باشد که تقدیم اعضای شورای شهر می‌شود.
        در پایان، جزییات لایحه نیز تصویب شد.
        در ماده واحده این مصوبه آمده است به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود مستند به بند د تبصره 5 قانون بودجه سال 1397 کل کشور و به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز برای احداث فاز اول پروژه پایانه چند منظوره غرب مشهد، نسبت به انتشار اوراق مشارکت به سود علی‌الحساب مورد توافق بانک مرکزی، به مبلغ سه هزار میلیارد ریال اقدام نماید.
        در تبصره‌های این لایحه دو فوریتی نیز تاکید شده است که شهرداری مشهد باید نسبت به پرداخت 50 درصد سود در دوره های سه ماهه و 50 درصد از اصل مبلغ در پایان دوره مشارکت چهار ساله اقدام نماید.
        تصویب اساسنامه شرکت توسعه و بهسازی توس
        دومین دستور کار این جلسه علنی به بررسی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون توسیعه و عمران توس و کمیسیون اقتصادی و کمیسیون حقوقی با موضوع مجوز تاسیس شرکت توسعه و عمران توس اختصاص یافت.
        شهریار ال شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: ما تلاش کرده‌ایم که پیشنهاد اولیه را با وضوح بیشتری ارائه دهیم تا در ادامه نظارت پذیر‌تر باشد.
        احسان اصولی، رییس کمیسیون فرهنگی به عنوان مخالف اظهار داشت: مواد اساسنامه خیلی تفسیرپذیر آورده شده است که این مشکل ساز خواهد بود.
        سید محسن حسینی پویا، رییس کمیسیون حقوقی در پاسخ تاکید کرد: این اساسنامه بیشترین تطابق را با اساسنامه تیپ وزارت کشور دارد.
        در نهایت اساسنامه شرکت توسعه و بهسازی توس تصویب شد.
        اصلاح مصوبه در پاسخ به نامه فرمانداری
        سومین دستور کار این جلسه علنی به بررسی نامه فرمانداری شهرستان مشهد مقدس در خصوص یکی از مصوبات جلسات گذشته شورا اختصاص یافت.
        مجتبی بهاروند، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در این خصوص بیان داشت: ما هم طبق نظر فرمانداری با مجاز بودن استفاده یک خودرو از سوی هر نفر برای این مصوبه موافقیم. یعنی فقط یک خودروی هر کدام از جانبازان و خانواده شهدا می‌تواند مشمول این طرح شده و از تخفیف پارکینگ‌های حاشیه‌ای بهره‌مند گردد.
        محمرضا حیدری، رییس شورای اسلامی شهر نیز در ادامه گفت: استناد فرمانداری به ماده 44 که برای ورود به محدوده طرح ترافیک است برای این مصوبه شورا که در مورد پارکینگ‌های حاشیه‌ای است موضوعیت ندارد.
        این مصوبه با رای اعضا اصلاح شد و به فرمانداری ارسال گردید.
        بازگشت دستور کار تغییر نام ایستگاه پارک ملت قطار شهری به کمیسیون
        بررسی نظریه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در خصوص لایحه شهرداری با موضوع تغییر نام ایستگاه پارک ملت، دستور کار بعدی این جلسه علنی شورای اسلامی شهر بود.
        با آغاز بررسی این دستور کار، بر اساس تقاضای 6 نفر از اعضا، این لایحه به مدت یک هفته برای بررسی بیشتر از دستور کار خارج و به کمیسیون فرهنگی بازگشت.
        بهره‌برداری از مجموعه ورزشی «امید و زندگی» در میلاد امام رضا(ع)
        در پنجمین دستور کار این جلسه نیز اعضا به بررسی نظریه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در خصوص لایحه شهرداری با موضوع نامگذاری پرداختند.
        احسان اصولی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در این خصوص عنوان کرد: مجموعه ورزشی واقع در تقاطع سید رضی و آموزگار، در ایام میلاد امام رضا(ع) به بهره‌برداری می‌رسد که نامگذاری این مجموعه به «امید و زندگی» همراه با اهداف شورای پنجم بوده است. این مجموعه، سالن‌های زیادی دارد که به نام قهرمانان ورزشی نامگذاری می‌شود.
        سید مسعود ریاضی، رییس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس در این خصوص ابراز کرد: شایسته است اسم ورزشگاه‌ها را به نام ورزشکاران نامی و قهرمانان ورزشی‌مان نامگذاری کنیم اما این کار را نکرده و بعدا نسبت به تغییر نام سایر مکان‌ها اقدام می‌کنیم.
        فیضی، عضو کمیسیون فرهنگی نیز اظهار داشت: کاری که در کمیسیون‌های تخصصی انجام می‌شود کارشناسی بوده و ما خواهان احترام همه به کار تخصصی این کمیسیون‌ها هستیم. در کمیته نامگذاری به همه خواسته‌ها، توجه می‌شود.
        وی افزود: این سالن می‌خواهد توسط بانوان استفاده شود که امید و زندگی یکی از لازمه‌های اصلی این روزهای بانوان در کشور ماست. نامگذاری با عقبه کارشناسی صورت می‌گیرد که لازم است سایرین هم از آن تمکین کنند.
        مجتبی بهاروند، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک هم همانند ریاضی معتقد بود اگر سالن ورزشی ما بنام قهرمانان ورزشی خانم یا آقا نامگذاری شود بهتر است.
        بختیاری، معاون شهردار مشهد نیز در این خصوص گفت: پیشنهادی که در کمیته نامگذاری ارائه شد، دو تک واژه امید و زندگی برای دو نامگذاری دو مجموعه بود که نظریه کمیسیون، بر نامگذاری این مجموعه به نام امید و زندگی قرار گرفت.
        در نهایت نظریه کمیسیون فرهنگی در مورد این نامگذاری‌ها تصویب شد. که بر اساس آن، سالن ورزشی واقع در تقاطع بولوار آموزگار و سید رضی به نام «امید و زندگی» و خیابان سید رضی 12 با حفظ شماره به نام دکتر امیر کیخسروی نامگذاری شد.
        بتول گندمی، ریییس کمیسیون برنامه و بودجه هم در این خصوص تاکید کرد: باید چند پیشنهاد برای نامگذاری معابر میادین و سالن‌های ورزشی بنام بانوان ارائه شود.
        تعیین کرایه 15 هزار تومانی برای حمل هر متر مکعب بتن در مشهد
        نظریه کمیسیون برنامه و بودجه و نشریه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در خصوص تعیین نرخ حمل بتن در سال 97 نیز از دیگر مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت.
        مختاری، مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار شهرداری مشهد در این خصوص بیان داشت: در سال 94 برای کلیه وسایل حمل و نقل بار، تعرفه مشخص کردیم که حمل بتن به خاطر رکود ساخت و ساز استثنا گردید. از سال 94 تا 97، بخاطر اینکه انجمن‌های صنفی نرخ کرایه را افزایش ندهند راننده‌ها را مجبور به حمل بار اضافه می‌کردند. ما آنها را وادار به رعایت میزان استاندارد حمل بتن نمودیم که اعتراض راننده‌ها را در پی داشت. لذا ما برای حل این مشکل، نسبت به تعیین تعرفه جدید اقدام نمودیم.
        در نهایت، با رای مثبت اعضای شورای پنجم، نرخ بهای خدمات حمل بتن به ازای هر متر مکعب 150 هزار ریال تعیین گردید.
        مصوبه‌ای برای تسهیل بازگشایی و تحصیل حریم بزرگراه آزادی
        هفتمین دستور کار این جلسه علنی به بررسی نظریه کمیسیون مشترک عمران و شهرسازی- برنامه و بودجه – حقوقی و نظریه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در خصوص لایحه شهرداری در خصوص بازگشایی و تحصیل حریم بزرگراه آزادی اختصاص یافت.
        محمد هادی مهدی نیا، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر در این باره گفت: سه جلسه طولانی در این خصوص با حضور صنایع غرب و دارندگان املاک در محور غرب برگزار شد و این لایحه کارشناسی گردید. موضوع بازگشایی و تحصیل حریم بزرگراه آزادی سابقه‌ای بیش از دو دهه دارد. بارگزاری ترافیکی این بزرگراه در ساعات پیک نامناسب است. بخشی از تحصیل حریم صورت گرفته و تندروها و کندروها احداث شده است اما کار باید سرعت یابد.
        وی ادامه داد: این مصوبه برای بازگشایی بوده و 78 پلاک را شامل می‌شود وگرنه آنجا یک هزار پلاک وجود دارد. قرار شد آن بخشی از املاک که در حاشیه نیستند ولی دارای مصوبه کمیسیون ماده 5 هستند که حدود 36 ملک می‌باشند نیز شامل این مصوبه شود.
        شهناز رمارم در ادامه این جلسه همانند مجتبی بهاروند پیشنهاد اضافه شدن نظریه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک را به مصوبه در دست بررسی داشتند.
        احمد نوروزی، رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر در این باره اظهار داشت: همه بزرگراه آزادی اولویت دارد زیرا در ساعت پیک همه نقاط این بزرگراه دارای مشکل ترافیکی است.
        رضا خواجه نایینی، معاون اقتصادی شهرداری مشهد هم بیان داشت: اولویت ما، موضوعات ترافیکی است اما نباید این مهم را به شهرداری تکلیف کرد زیرا در توافقات برای ما مشکل ایجاد می‌شود.
        در نهایت این لایحه نیز به تصویب رسید و عملا 114 ملک در اولویت برای تحصیل حریم و بازگشایی بزرگراه ازادی قرار گرفتند.

        احمد پورمفردی

        تعداد بازدید: 47
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر