38°C 
اوقات شرعی
 
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 17
        کد: 154269
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
        بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصویب کرد:

        انتشار یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای فاز 3 خط 3 قطارشهری مشهد / مهر تایید شورای پنجم بر راه‌اندازی شرکت توسعه و بهسازی توس

        22 سال است فرمان مقام معظم رهبری روی زمین مانده و هیچ اقدام ولایی صورت نگرفته است. این مباحث مهرماه سال گذشته صورت گرفته است. هدف ما با این مصوبه برای تشکیل این ساختار و شرکت، کوتاه کردن مسیر بروکراسی موجود در توس بود تا دستگاه‌های مختلف بکار گرفته شوند
        انتشار یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای فاز 3 خط 3 قطارشهری مشهد / مهر تایید شورای پنجم بر راه‌اندازی شرکت توسعه و بهسازی توس

        شورای اسلامی شهرمشهد مقدس در بیست و هفتمین جلسه علنی خود به لایحه شهرداری مبنی بر انتشار یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای فاز سه خط سوم قطارشهری رای مثبت داد.
        به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، بیست و هفتمین جلسه علنی شورای پنجم در سال اول فعالیت این شورا، با اجرای برنامه مرشدان و باستانی‌کاران شهرداری مشهد به مناسبت روز ورزش پهلوانی آغاز شد.
        در ادامه محمدرضا حیدری، رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اظهار داشت: روز صنعت و معدن را گذراندیم که لازم است از کسانی که در این شرایط چراغ صنعت و معدن را روشن نگه داشته‌اند تشکر کنیم.
        وی افزود: آیین پهلوانی با فرهنگ و سنت ما عجین شده است. فرهنگ زورخانه، فرهنگ دستگیری از محرومین است که توسعه این ورزش برای جوانان مفید خواهد بود و شهرداری هم در این حوزه فعال است و شورا هم به توسعه آن کمک خواهد کرد.
        حیدری در ادامه با اشاره به اینکه سه شنبه، سالروز سقوط هواپیمای ایران توسط آمریکاست، تاکید کرد که این اقدام ددمنشانه از یاد و خاطره مردم ایران نخواهد رفت.
        وی بیان داشت: روز شهرداری و دهیاری‌ها را در پیش داریم. اختصاص روزی در تقویم به این موضوع کار ارزشمندی است برای قدردانی از کسانی که در شهرداری به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. مهمترین خواسته ما از پرسنل و مدیران شهرداری تکریم ارباب رجوع است که امیدواریم با دقیق‌تر شدن نظارت‌ها بر پایه آی تی، این حوزه بهتر شود.
        رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به فرارسیدن روز قلم این روز را به خبرنگاران که با قلم فرسایی خود به مدیریت شهری کمک می‌کنند تبریک عرض نمود.
        حیدری اذعان داشت: با توجه به پیروزی‌های جمهوری اسلامی بعد از برجام در حوزه دیپلماسی و شکست داعش، امریکا از برجام خارج می‌شود. آنها تقابل با دولت، جمهوری اسلامی و ایران را در دستور کار خود قرار می‌دهند و دست به تحریم اقتصادی می‌زنند.
        وی ادامه داد: تا 4 دهه بعد از انقلاب، تک محصولی یکی از مشکلات ما بوده است. بسیاری از کشورها این بحران‌های اقتصادی را سپری کرده و سپس دوباره وارد شکوفایی اقتصادی شده‌اند که لازمه این مهم وحدت و حمایت از دولت است. علاوه بر انتقادات و کاستی‌هایی که وجود دارد، باید از دولت حمایت کنیم تا این دوران سپری شود.
        حیدری گفت: مردم با هوشمندی همیشه خواست خود را از طریق صندوق رای اعلام کرده‌اند اما نیازمند آن هستیم گشایش‌هایی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برای مردم ایجاد شود.
        وی افزود: ما در حوزه مدیریت شهری و در راستای توسعه شهر، نیروی انسانی ماهر، مدیران متخصص و بخش خصوصی کاردان داریم تا جریان توسعه دنبال شود. جریان توسعه در این شهر زنده است. در بدترین شرایط اقتصادی، پروژه‌های عمرانی در این شهر فعال است و هیچ پروژه‌ای متوقف نشده مگر برخلاف خواسته مدیریت شهری و توسط دیگران بوده است. خبرهای خوشی در مورد آغاز پروژه‌های مختلف به خصوص در حوزه حمل و نقل به اطلاع مردم خواهد رسید. رسیدن خط سه قطار شهری به باب الجواد (ع) توسط شهرداری نیز جای تشکر دارد.
        رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ابراز کرد: گاهی در مقابل اجحاف‌ها بخاطر منافع شهر سکوت کرده‌ایم و امیدواریم همه دستگاه‌ها در این مسیر خدمت‌رسانی با ما همراهی کنند.
        افزایش سرمایه شرکت گردشگری توسعه و عمران هفت حوض به 21 میلیارد ریال
        اولین دستور کار این جلسه علنی به بررسی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه و نظریه کمیسیون عمران و شهرسازی در خصوص لایحه شهرداری با موضوع افزایش سرمایه شرکت گردشگری توسعه و عمران هفت حوض اختصاص داشت.
        محمد حسین ودیعی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این خصوص گفت: این لایحه در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شد. چون از سال گذشته شرکت بخاطر زیان‌های انباشته شامل ماده 141 شده بود که یا باید منحل می‌شد یا باید افزایش سرمایه می‌داد لذا کمیسیون با لایحه شهرداری برای افزایش سرمایه موافقت نمود.
        حسین‌نژاد، معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد مقدس نیز اظهار داشت: این شرکت شکل شرکت گرفت تا بتواند ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم سازد تا سرمایه‌گذاران مایل به ورود شوند و تفرج گاه‌ها در غرب مشهد نیز توسعه یابد.
        وی افزود: در ابتدا ساختار شرکت بود و به خاطر مالیات دچار زیان شد، اما سپس تغییر ساختار داده و شرکت را به سمت کارگزاری بردیم. جاده ورودی به راه و شهرسازی داده شده است تا این سه کیلومتر راه با حذف پیچ و خم‌ها، کوتاه‌تر و ایمن‌تر شود.
        تدابیر لازم برای کاهش حوادث در هفت حوض
        محمدرضا حسین‌نژاد عنوان کرد: پروژه‌هایی برای این افزایش سرمایه در نظر گرفته شده که با همفکری در معاونت اقتصادی، نهایی می‌شود.
        وی در مورد حادثه اخیر در هفت حوض نیز گفت: یک عرصه دو هزار هکتاری بدون حادثه نخواهد بود اما شرکت وظیفه دارد با تدابیر لازم، حوادث را به حداقل برساند. بیمه لازم نیز انجام شده است. برای این شرکت طرح جامعی را در نظر گرفته‌ایم. هزینه‌هایی که در هفت حوض داشته‌ایم اگر به روز رسانی شود ارزش افزوده‌ای به مراتب بیشتر از هزینه‌های انجام شده خواهد داشت.
        تصویب طرح جامع هفت حوض تا چند هفته آینده
        رشید صحابی، مدیرعامل شرکت گردشگری توسعه و عمران هفت حوض نیز در ادامه ابراز کرد: کارشناسان راه و شهرسازی بازدیدهای لازم را از هفت حوض انجام داده‌اند تا طی چند هفته آینده طرح جامع هفت حوض نهایی و تصویب شود. دو تفاهم نامه با سرمایه‌گذاران بسته شده و در حال امضای تفاهم نامه سوم در این خصوص هستیم. به زودی خبرهای خوشی برای شهروندان خواهیم داشت.
        این لایحه با رای موافق اعضا تصویب شد.
        در این مصوبه به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود به منظور افزایش سطح بهره‌وری، تقویت بنیه اجرایی و توان درآمدزایی شرکت گردشگری توسعه و عمران هفت حوض، حداقل متناسب با میزان سهام خود و برنامه شرکت، نسبت به افزایش سرمایه شرکت یاد شده از مبلغ 1.000.000.000 (یک میلیارد) ریال به مبلغ 21.000.000.000 (بیست و یک میلیارد) ریال، از محل ردیف بودجه مربوط در سال 1397 و پس از طی تشریفات اداری و قانونی و بر اساس گزارش توجیهی و مدارک پیوست اقدام نماید.
        مهر تایید شورای پنجم بر راه اندازی شرکت توسعه و بهسازی توس
        اعضا در دستور کار بعدی به بررسی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون توسعه و عمران توس و همچنین نظریه کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه مجوز تاسیس شرکت توسعه و عمران توس پرداختند.
        بتول گندمی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر در این خصوص عنوان کرد: مهر ماه 96 شهرداری را مکلف کردیم برای سرعت بخشیدن به باززنده سازی توس، یک ماهه، ساختاری را برای این موضوع در نظر بگیرند. حال این ساختار برای بررسی به صحن علنی آمده است. اساسنامه در کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و توسعه و عمران توس مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته است.
        احسان اصولی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در مخالفت با این لایحه گفت: پرداختن به توس بجا و شایسته است و جای تشکر دارد اما نحوه رسیدن به هدف ما که توسعه و بهسازی توس است متفاوت است. به نظر من نباید سریع سراغ دنبال اضافه کردن ساختار به شهرداری برویم بلکه می‌توانیم این دغدغه را به خوبی حل کنیم ولی این بار نیروی انسانی و بار مالی را به شهرداری تحمیل نکنیم.
        روش‌های موجود ما را به نتایج فعلی می‌رساند
        احمد نوروزی، رییس کمیسیون اقتصادی شورا نیز به عنوان موافق اذعان داشت: روش‌های موجود به نتایج موجود می‌رسد. در قبل و بعد انقلاب در حوزه توس اتفاقات خاصی نیافتاده است. فرمان مقام معظم رهبری را در این حوزه داریم و شورای احیایی هم تشکیل شده که عملکرد مثبتی نداشته است. شرکت باید سود ده باشد. ما بستری لازم داریم و یک متولی، که انتظارات ما در این حوزه برآورده شود. برای احیای طوس ساختار ضروری است.
        مجتبی بهاروند، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک نیز به عنوان مخالف دیگر بیان داشت: بر اساس اصل 44 قانون اساسی باید خصوصی‌سازی انجام شود، حال ما چگونه می‌خواهیم تشکیلات جدیدی به شهرداری اضافه کنیم.
        سید مسعود ریاضی، رییس کمیسیون توسعه و عمران توس نیز ابراز کرد: 22 سال است فرمان مقام معظم رهبری روی زمین مانده و هیچ اقدام ولایی صورت نگرفته است. این مباحث مهرماه سال گذشته صورت گرفته است. هدف ما با این مصوبه برای تشکیل این ساختار و شرکت، کوتاه کردن مسیر بروکراسی موجود در توس بود تا دستگاه‌های مختلف بکار گرفته شوند.
        وی افزود: کمیسیون‌های مختلف، ساختار متناظر در شهرداری دارند ولی کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس ندارد که پیگیر مصوباتش باشد. یکی از مصوبات شورای احیای توس، تشکیل یک شرکت بود که ما نیز همین کار را انجام می‌دهیم.
        شهریار آل شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد مقدس نیز گفت: شهرداری از طریق شورا برای تشکیل شرکت مکلف شده است پس صحبت در مورد کلیات موضوعیت ندارد. از زمانی که این تکلیف انجام شد، چندین جلسه تشکیل شد و متخصصین از نهادهای مختلف حضور یافتند. ما می‌خواهیم تمرکز تصمیم‌گیری صورت گیرد لذا می‌خواهیم ساختار و مدیریتی متمرکز تشکیل دهیم .
        وی افزود: سازمان توس سازمانی است که با نهادهای بیرونی تعاملات زیادی خواهد داشت لذا ما الزام خواهیم داشت از تراز سازمانی مستقل‌تری استفاده کنیم. مشارکت پذیری یکی دیگر از الزامات در توس است لذا شرکت چون می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند پیشنهاد شد. شهرداری تهران بیش از 32 و اصفهان 12 شرکت دارد. بار مالی و نیروی انسانی آن نیز به مدیریت ما بستگی دارد. حُسن شرکت‌ها این است که گزارش نیروی انسانی و مالی خود را ارائه می‌دهند.
        آل‌شیخ خاطرنشان ساخت: در حاشیه شهر درخواست تشکیل سازمان شده بود و چون ما محدودیت در موضوع سازمان‌ها داریم لذا نتوانستیم این کار را بکنیم. شرکت هم نمی‌توان راه‌اندازی کرد چون با کسی دیگر در این حوزه نمی‌خواهیم مشارکت نماییم.
        راه‌اندازی شرکت توسعه و بهسازی توس با سهام 51 درصدی شهرداری مشهد
        پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان، این لایحه تصویب شد.
        در ماده واحده این مصوبه آمده است شهرداری مشهد مقدس موظف است مستند به اختیارات حاصل از ماده 84 و 111 قانون شهرداری، بند 15 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، در خصوص ایجاد ساختار اجرایی مناسب جهت توسعه و پایدار طوس و به منظور احیای میراث تاریخی، فرهنگی و گردشگری طوس، نسبت به تاسیس و تشکیل شرکت توسعه و بهسازی طوس، منضم به اساسنامه پیوست و پس از طی مراحل قانونی مربوط، با رعایت تبصره زیر اقدام نماید:
        تبصره: شهرداری مشهد مقدس مکلف است شرکت مذکور را با حداقل 51 درصد سهام متعلق به خود و الباقی با تسهیم و مشارکت سایر دستگاه‌ها، ارگان‌ها و نهادهای مرتبط تشکیل داده و نسبت به هماهنگی‌های لازم در این خصوص اقدام نماید.
        انتشار یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای فاز سه خط سه قطار شهری
        سومین دستور کار این جلسه نیز به بررسی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه، نظریه کمیسیون عمران و شهرسازی، نظریه کمیسیون اقتصادی و نظریه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در خصوص لایحه شهرداری با موضوع انتشار اوراق مشارکت برای فاز 3 پروژه خط 3 قطار شهری مشهد اختصاص داشت.
        رضا خواجه نایینی، معاون شهردار و رییس سازمان اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیز در این خصوص بیان کرد: با توجه به اینکه امسال 300 میلیارد تومان برای خط سه گرفته‌ایم ولی کفایت نمی‌کند و نهایتا یک و نیم کیلومتر تونل می‌توان با آن احداث نمود. تنها راهی که بتوانیم کمک‌های دولتی را جذب کنیم همین انتشار اوراق مشارکت است که چند ماهی مراحل دریافت مجوزهای آن طول می‌کشد لذا مقرر شد مصوبه شورا دریافت و سپس مراحل دریافت مجوز دنبال گردد.
        کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد مقدس نیز گفت: سه هزار میلیارد تومان کل نیازهایمان برای ادامه خط سه قطار شهری است. هزار میلیارد تومان برای رسیدن به پایانه مسافربری و از این سمت به امامت لازم است.
        وی افزود: سال 96 اولین سالی است که دولت سهم 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت ما را به صورت کامل پرداخت کرده است و این نوید خوبی است که به دنبال انتشار بیشتر اوراق مشارکت باشیم.
        ماده واحده: به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود به استناد بند د تبصره 5 قانون بودجه سال 1397 کل کشور و به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای فاز سوم پروژه خط 3 قطار شهری، مبلغ ده هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با سود علی‌الحساب مورد توافق شهرداری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر نماید.
        تبصره 1: اوراق مشارکت از طریق بانک‌های عامل به متقاضیان واگذار می‌شود.
        تبصره 2: شهرداری مشهد مقدس، پرداخت 50 درصد سود را در دوره‌های سه ماهه و 50 درصد اصل مبلغ را در پایان دوره مشارکت تعهد می‌نماید.
        تبصره 3: شهرداری مشهدمقدس موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به تهیه و ارایه برنامه تأمین منابع مالی جهت بازپرداخت پنجاه درصد اصل و سود معادل سهم شهرداری در سررسید مقرر، با اولویت استفاده از پتانسیل‌های اقتصادی و توسعه حمل و نقل محور (T.O.D) یا ایجاد و واگذاری فضاهای خدماتی و تبلیغاتی اقدام نماید.
        تبصره 4: تبصره 9 الحاقی ماده واحده مصوبه شماره 4/90/5555/ش مورخ 90/12/28 شورای اسلامی شهر مشهد مقدس (اصلاح شده طی مصوبه شماره 3/91/5600/ش مورخ 1391/12/07) به قوت خود باقی است.
        2 ساعت پارک رایگان در الیت برای جانبازان، خانواده شهدا و معلولین
        چهارمین دستور کار این جلسه علنی نیز به بررسی نظریه کمیسیون برنامه و بودجه و نظریه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در خصوص طرح با موضوع الحاق یک تبصره به مصوبه مدیریت پارکینگ‌های حاشیه‌ای و غیر حاشیه‌ای اختصاص یافت.
        وحید برکچی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد مقدس نیز در این خصوص گفت: 600 میلیون تومان بار مالی این مصوبه جهت اضافه کردن معلولین است. بار مالی خانواده شهدا و جانبازان نیز 900 میلیون تومان در سال 96 بوده است. لازم است به مصوبه اضافه شود هر جانباز و خانواده شهیدی تنها مجاز به استفاده از یک خودرو برای استفاده در این طرح باشد.
        محمد مهدی اسدی، مدیرعامل شرکت الیت نیز ابراز کرد: سال قبل 8 هزار نفر از خانواده جانبازان برای این طرح در الیت ثبت نام کرده‌اند.
        مجتبی بهاروند، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا نیز عنوان کرد: وقتی ما می‌خواهیم ترافیک شهر را کم کنیم باید محدودیت‌ها شامل همه اقشار شود.
        در ادامه شهناز رمارم، عضو. هیئت رییسه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز خاطرنشان ساخت: چرا مصوبه قبلی که در سال 94 انجام شده بود و خانواده شهدا و جانبازان کلا برای پارک حاشیه‌ای رایگان دیده شده بودند به علت افزوده شدن معلولان، دچار محدودیت شده‌اند. پس پیشنهاد حذف را برای این محدودیت دارم.
        این پیشنهاد تصویب نشد.
        در ادامه ماده 13 اصلاحی، تصویب شد که در آن آمده است: خودروهای دارای پلاک ویژه معلولین در خارج از فضای پارک ویژه معلولین، جانبازان محترم با درصد جانبازی 25 درصد بیشتر و نیز خانواده معزز شهدای گرانقدر مقیم مشهد شامل پدر، مادر و همسر و فرزندان برای مدت 2 ساعت در هر روز، از تخفیف 100 درصدی هزینه پارکینگ‌های حاشیه‌ای و تخفیف 50 درصدی هزینه‌ پارکینگ‌های غیر حاشیه‌ای متعلق به شهرداری مشهد برخوردار می‌باشند.
        تبصره: شهرداری مشهد مقدس موظف است اعتبارات مربوط را در ردیف کمک‌های بلاعوض بودجه سالانه منظور نماید.
        احمد پورمفردی
         

        تعداد بازدید: 17
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر