10°C آفتابی
اوقات شرعی
 
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 15
        کد: 141053
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
        شهردار مشهد در اولین مصاحبه اختصاصی خود در روزنامه خراسان:

        دستم را برای آبادانی مشهد پیش همه دراز می کنم

        واقعیت این است که ما به مردم می‌گوییم ازخودروی شخصی کمتر استفاده کنند، خب آن‌ها می‌گویند اگر از خودروی شخصی استفاده نکنیم، برای تردد در شهر از چه وسیله‌ای استفاده کنیم؟ واقعا پاسخ قانع کننده‌ای نداریم به آن‌ها بدهیم، ما توقعاتی از مردم داریم اما از آن طرف نمی‌توانیم پاسخگوی آن‌ها باشیم. بنابراین ابتدا باید در حمل ونقل عمومی خدمات‌دهی مناسبی انجام دهیم.
        دستم را برای آبادانی مشهد پیش همه دراز می کنم

        چهارشنبه گذشته «قاسم تقی‌زاده خامسی» شهردار مشهد از موسسه فرهنگی هنری خراسان بازدید کرد، در این بازدید و در اولین مصاحبه مطبوعاتی شهردار، دغدغه‌های مردم مشهد از جمله حمل ونقل عمومی، بافت پیرامونی حرم مطهر، برنامه‌های فرهنگی شهرداری، تعامل شهرداری مشهد با آستان قدس و سپاه پاسداران، مشکلات حاشیه شهر مشهد، طرح جامع، بلندمرتبه سازی، درآمدهای پایدار و چالش‌های پیش روی شهرداری مشهد مطرح شد و تقی‌زاده برنامه‌های خود را برای چالش‌های پیش رو اعلام کرد.
        مشروح 90 دقیقه مصاحبه با تقی زاده شهردار مشهد را می‌خوانید.
        خراسان: الیت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مردم در حوزه ترافیکی با آن مواجه‌اند و بخش زیادی از نارضایتی‌های مردم از شهرداری نیز به خاطر الیت بوده است برخی از اعضای شورای شهر هنگام انتخابات شورای پنجم وهمچنین آغازبه کار رسمی شورا اعلام کرده بودند الیت را از خیابان‌های فرعی جمع خواهند کرد واگر لازم باشد از شهردار می‌خواهند در این باره لایحه ارائه دهد، در این خصوص و برای شفاف کردن عملکردمالی الیت چه خواهید کرد؟
        نظر شخصی‌ام این است که الیت از خیابان‌ها جمع شود
        تقی‌زاده: من به شخصه موافقم که الیت از همه خیابان‌ها جمع شود اما به شرطها و شروطها؛ با مردم که درباره مسائل مختلف صحبت می‌کنیم یکی از مطالباتی که در شهر مشهد روی آن حساسیت وجود دارد که درست هم هست، همین موضوع الیت است به ویژه با توجه به کمبود پارکینگی که در مشهد وجود دارد، اما از آن طرف هم نمی‌شود نظم را رها کنیم و بگوییم هر فردی هرجا خواست پارک کند زیرا با این شرایط، مشکلاتی ایجاد خواهد شد بنابراین به گمانم مردم به عملکرد الیت اعتراض دارند. باید قبول کنیم مردم دوست ندارند هروقت می‌خواهند خودروی شان را در خیابان پارک کنند، فردی روی سرشان بایستد و گرنه پولی که الیت دریافت می‌کند برای شهرداری اصلا عددی نیست. در مجموع رقمی که الیت دریافت می‌کند خیلی رقم زیادی نیست و از الیت چیزی نصیب شهرداری نمی‌شود بنابراین شهرداری این کار را برای درآمد آن انجام نمی‌دهد. من معتقدم با پارکومتر، پارک حاشیه‌ای مدیریت نمی‌شود، در تهران هم این کار را یک بار انجام دادیم اما متاسفانه نتیجه نداد و پارکومترها را جمع کردیم وپارکبان گذاشتیم که آن هم جواب نداد و تعطیل شد.
        با نرم‌افزار پارک حاشیه‌ای می‌توان نیروی انسانی را حذف کرد
        به نظرم در دنیای امروز می‌توان با استفاده از اپلیکیشن‌هایی که روی تلفن‌های همراه نصب می‌شود، روش‌های بهتری را پیاده کرد تا هم مردم راحت‌تر هزینه پارک را پرداخت کنند و هم نیروی انسانی این کار را انجام ندهد که ما درحال رفتن به این سمت هستیم تا اگر بشود نیروی انسانی را از این میان حذف کنیم. اگر در این میان مردم هزینه پارک خود را پرداخت نکنند، وظیفه پلیس است که برخورد کند که به این منظور نیز با پلیس مذاکراتی انجام داده و به سازمان فاوای شهرداری مشهد هم گفته‌ایم که نرم‌افزاری را برای این کار تهیه کند. اما مشکل ما اکنون 800 نفرنیرویی است که در شرکت الیت کار می‌کنند و نمی‌دانم این تعداد را به چه دلیل استخدام کرده‌اند درحالی که الیت یک شرکت خصوصی است، سوال این جاست چرا شهرداری یک شرکت خصوصی را با این تعداد نیروی انسانی درزمانی که همه چیز را برون سپاری می‌کنند در اختیار گرفته است، بنابراین اگر بخواهم خلاصه بگویم در تلاش هستیم تعداد نیروی انسانی را در الیت کاهش دهیم و از این نیروها در جای دیگری استفاده کنیم و درمقابل مردم بتوانند حق پارک را خودشان از طریق نرم‌افزارهای نصب شده روی تلفن‌های همراه پرداخت کنند، در مجموع من هم از وضعیت موجود الیت راضی نیستم، امیدواریم ظرف یکی، دو ماه آینده بتوانیم الیت را ساماندهی کنیم از این رو ساماندهی الیت یکی از کارهای اولویت‌دار من است.
        خراسان: نکته‌ای که در خصوص الیت وجود دارد این است که مردم تصور می‌کنند شهرداری برای درآمدزایی، الیت را راه‌اندازی کرده وگرنه چرا الیت در معابر فرعی که هیچ مشکلی برای جای پارک ندارد، ایجاد شده است؟ آیا در نظر ندارید الیت را در کوتاه مدت از خیابان‌های فرعی جمع کنید؟
        جلوی توسعه الیت را در دیگر خیابان‌ها گرفته‌ایم
        تقی‌زاده: نامه نوشته و جلوی توسعه الیت را در خیابان‌ها گرفته‌ایم اما اکنون نمی‌توانیم بگوییم الیت در کدام خیابان باشد و کدام خیابان نباشد زیرا باید ابتدا بررسی‌های لازم انجام شود بنابراین درحال انجام مطالعات هستیم تا مشخص شود درکدام خیابان الیت باشد و درکدام خیابان نباشد، طبیعتا الیت باید جایی فعالیت داشته باشدکه پارکینگ کم است نه جایی که مقابل منزل مردم قراردارد و پارکینگ هم کم نیست.
        مشکل کمبود پارکینگ در مشهد جدی است
        به هرحال باید به سمت ساخت پارکینگ برویم زیرا در شهر مشهد، مشکل پارکینگ بسیار زیاد است به ویژه در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر که این مشکل خیلی جدی است، به عنوان نمونه در ایام دهه آخرصفر اتوبوس‌های برقی را برای انتقال زائران از میدان شهدا به حرم مطهر راه‌اندازی کردیم اما افرادی که با خودروی شخصی می‌آمدند، می‌گفتند خودروهایمان را کجا پارک کنیم تا با اتوبوس به حرم مطهر برویم و سرگردان بودند. مجاوران سرگردان هستند چه برسد به زائران، از این رو باید گفت وضعیت پارکینگ در مشهد خیلی بد است.
        هیچ جای دنیا این گونه نیست که هرکجا دوست داشته باشید پارک کنید
        خراسان: قبل از الیت وقتی به خیابان امام رضا(ع)، احمدآباد و سعدی مراجعه می‌کردیم جای پارک پیدا نمی‌شد، آیا اکنون اجرای الیت توانسته است به معضل نبود جای پارک در خیابان‌های شلوغ مشهد کمک کند؟
        تقی‌زاده: رسم همه کسبه در ایران این است که دوست دارند مقابل مغازه‌شان یک جای پارک داشته باشند. الیت حداقل به این موضوع نظم داده و این مشکل را حل کرده و گفته است نیم ساعت اول پارک، رایگان است و بعد از آن هزینه پارک را باید پرداخت کنید و فردی که می‌خواهد از 8 صبح تا 8 شب در جایی توقف کند، می‌تواند با وسایل نقلیه عمومی بیاید. به هرحال ما نباید تجربه جهانی را نادیده بگیریم، هیچ جای دنیا این گونه نیست هرکجا که دلت خواست پارک کنی و هرمدت که دلت خواست توقف کنی و این کار ضابطه‌ای دارد.
        اتصال خط یک و3 قطار شهری به خط 2 اولویت شهرداری مشهد
        خراسان: در مجموع رویکرد مدیریت شما در شهرداری برای گره‌گشایی از ترافیک شهر مشهد چیست؟ توسعه تقاطع‌های غیر همسطح، توسعه حمل ونقل عمومی یا اجرای طرح‌های ترافیکی است؟
        تقی‌زاده: راهکار ما استفاده از همه موارد است، نمی‌توانیم بگوییم این یکی باشد و آن یکی نباشد اما آن چه روشن است به خطوط مترویی بیشتر توجه می‌کنیم. در همین ایام پایانی ماه صفر خط یک و 2 قطارشهری، جمعیت عظیمی را جابه جا کرد، تهران هم همین طور است، مترو تاثیر زیادی بر حمل ونقل عمومی دارد. در مشهد هم 4 خط مترو تعریف شده که 3 خط به صورت جدی پیگیری می‌شود. با وجود همه مشکلات مالی و نبود پول به دنبال آن هستیم خط 2 را پس از رفع مشکلاتی که دارد تا پایان امسال به خط یک قطار شهری در میدان شریعتی و سپس به شهرک سلامت متصل کنیم، درخط3 قطارشهری نیز روی 6 ایستگاه با جدیت درحال کار هستیم تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) را به خط2 متصل کنیم که تاثیر زیادی بر ترافیک مشهد خواهد داشت اما اجرای همین خط3 حدود 6 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که رقم‌های مورد نیاز، نجومی است و همین شش هزار میلیارد تومانی که اکنون گفته می‌شود، با افزایش تورم و قیمت‌ها، ممکن است 20-25 درصد بیشتر هم شود.
        ایجاد چند خط تراموا در مشهد
        درباره اتوبوسرانی نیز باید بگوییم تعداد اتوبوس‌ها در مشهد خیلی کم نیست اما اتوبوس‌ها فرسوده است. برنامه ما این است برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده، اتوبوس جدید خریداری کنیم که به همین منظور به زودی تعدادی اتوبوس با قابلیت استفاده جانبازان و معلولان وارد ناوگان اتوبوسرانی مشهد خواهیم کرد. درکنار آن، در حال مذاکره برای استفاده از مینی‌بوس‌های برقی هستیم ودرنهایت به نظرم با توجه به نوع شهرسازی مشهد، می‌توان از خطوط تراموا هم استفاده کرد زیرا اکنون سیستم‌های برق ترامواها زمینی شده است و در همین رابطه مذاکراتی با شرکت برق داشته‌ایم تا ببینیم چقدر برای این کار امکانات داریم که خوشبختانه مشخص شد امکانات این کار وجود دارد. حالا باید با یکی، دو کشور خارجی صحبت کنیم تا با فاینانس، خطوط تراموا را هم در مشهد راه‌اندازی کنیم و اگر بتوانیم 3-4 خط تراموا در مشهد داشته باشیم، در کاهش مشکل ترافیک مشهد تاثیر زیادی خواهد داشت از این رو توجه ویژه ما بر توسعه حمل ونقل ریلی است.
        ابتدا توسعه حمل ونقل عمومی، سپس سخت گیری در استفاده از خودروی شخصی
        واقعیت این است که ما به مردم می‌گوییم ازخودروی شخصی کمتر استفاده کنند، خب آن‌ها می‌گویند اگر از خودروی شخصی استفاده نکنیم، برای تردد در شهر از چه وسیله‌ای استفاده کنیم؟ واقعا پاسخ قانع کننده‌ای نداریم به آن‌ها بدهیم، ما توقعاتی از مردم داریم اما از آن طرف نمی‌توانیم پاسخگوی آن‌ها باشیم. بنابراین ابتدا باید در حمل ونقل عمومی خدمات‌دهی مناسبی انجام دهیم، بعد برای استفاده از خودروی شخصی سختگیری کنیم اگر در دیگر نقاط دنیا سخت می‌گیرند، ازآن طرف امکانات هم می‌دهند، ما این جا امکانات نداریم، از آن طرف هم می‌خواهیم سختگیری کنیم، به نظرم باید تناسبی بین سختگیری‌ها و امکاناتمان وجود داشته باشد.
        فاینانس هزار میلیارد تومانی با چینی‌ها برای بخشی از خط 3 قطارشهری
        خراسان: فاینانس هزار میلیارد تومانی با چینی‌ها برای خط 3 قطار شهری به کجا انجامید؟
        تقی‌زاده: فاینانس با چینی‌ها در خصوص اجرای خط 3 قطار شهری است که برای تامین 6 هزار میلیارد تومان مورد نیاز در چند بخش، درحال تلاش هستیم، بخش اول انتشار اوراق مشارکت است که کمی غیر اقتصادی است زیرا سرموعد باید سودش وسپس اصلش را که اکنون سودآن 16درصد است پرداخت کنیم، درحالی که فاینانس را می‌توانیم با 4-5درصدسود دریافت کنیم و از آن طرف هم دولت اعلام آمادگی کرده است برای حمل ونقل عمومی فاینانس بدهد، بر همین اساس ما با دو، سه گروه صحبت کرده‌ایم که از این میان با یک گروه که شرکتی چینی است اما در آلمان فعال است، تفاهم‌نامه نوشته‌ایم و اعلام آمادگی کرده‌‎اند به ما فاینانس بدهند.
        خراسان: خط 2 و بخشی از خط 3 را قرارگاه خاتم(ص) اجرا کرد.
        علت این که با قرارگاه خاتم(ص) ادامه ندادید چه بود؟
        تقی‌زاده: خط اجرای تونل آن با قرارگاه خاتم بود که ادامه دادیم، با قرارگاه خاتم ادامه ندادیم چون پول نداریم.
        آدم سیاسی هستم اما شهردار سیاسی نیستم
        خراسان: شما را باید شهردار سیاسی بدانیم یا غیر سیاسی؟
        تقی‌زاده: من خودم آدم سیاسی هستم ولی شهردار سیاسی نیستم، من سیاسی و اصلاح طلب هستم اما معتقدم هر فردی که به شهرداری می‌آید، باید لباس سیاست را در بیاورد زیرا باید پاسخگوی همه مردم باشد.
        دستم را برای آبادانی شهر مشهد به سوی همه دراز می‌کنم
        خراسان: درباره افزایش تعاملات شهرداری با دیگر نهادهای مهم شهر از جمله آستان قدس و سپاه چه برنامه‌های عملیاتی دارید؟
        تقی‌زاده: تعاملات ما با آستان قدس بسیار خوب است. در ابتدای کار خدمت آقای رئیسی رسیدم و صحبت‌های مفصلی با هم داشتیم. خوشبختانه نگاه تولیت آستان قدس که آبادانی شهر است به نگاه من بسیار نزدیک است، روز اولی که آمدم اولین حرفی که زدم این بود که دستم را برای آبادانی شهر مشهد به سوی همه دراز می‌کنم و اکنون هم همین را می‌گویم. برای ائتلاف در جهت آبادانی شهر مشهد، دستم را به سوی همه دراز می‌کنم، نگاه آقای رئیسی هم همین است. خوشبختانه آقای بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی هم از دوستان 30ساله من است، همدیگر را می‌شناسیم، او هم فردی عملیاتی است و در سال‌های قبل که مشهد بودم، خیلی خوب با هم کار می‌کردیم و الان نیز جلسات مستمری با آستان قدس داریم که با آقای بختیاری و گروهشان می‌نشینیم و مشکلات را بررسی می‌کنیم وجلساتی را نیز با خود آقای رئیسی داریم که آیت ا... علم الهدی، سپاه وهمه دستگاه‌ها نیز که درمشهد فعال هستند، در آن حضور دارند ومن خیلی از وضعیت موجود راضی‌ام اما نمی‌دانم آن‌ها هم از من راضی هستند یا نه اما من از این تعامل راضی هستم.
        میلی به تخلف فروشی نداریم، طرح جامع مشهد را 20روز دیگر ابلاغ می‌کنم
        خراسان: ساخت وساز طی چند سال اخیر در کشور وهمچنین شهر مشهد، دچار رکود شده درحالی که بخش زیادی از درآمد شهرداری وابسته به ساخت وساز است اما گویا عملا ساخت وساز تعطیل نشده بلکه مردم ابتدا ساخت وسازشان را انجام می‌دهند و بعد از آن به شهرداری مراجعه و جریمه پرداخت می‌کنند، عملا یک تخلف فروشی درشهرداری انجام می‌شود، برنامه شما برای جلوگیری از تخلف فروشی چیست؟
        تقی‌زاده: ببینید تلاشم این است تخلفی صورت نگیرد و هیچ میلی به این کار ندارم اما وضعیت مشهد نیاز به یک توضیح دارد، رکود کشوری است و باید به یک رونقی رسید اما این را می‌گذاریم کنار، مشهد طرح جامع ندارد و این خیلی جالب است که مشهد طرحی نداردکه از روی آن بتوانی پروانه ساختمانی را درست صادر کنی، یک طرح به نام خازنی وجود داشته که متعلق به قبل از انقلاب بوده و بعد هم طرح مهرآزان جایگزین شده است اما آن را قبول نکرده اند و بعد دوباره یک طرح دیگر داده شده که شهرداری این طرح را ابلاغ نمی‌کرده است زیرا به آن اعتراض داشته است، از این رو گروهی را گذاشته‌ام وآن را بررسی کرده اند وایراداتی وجود داشته که بخشی را در استانداری مطرح و برطرف کرده‌ایم و بخشی را نیز در حال مذاکره هستیم و درنظرداریم ظرف 20 روز آینده، طرح جامع مشهد را رونمایی کنیم.
        طرح جامع مشهد200 اشکال داشت که آن را به 10 اشکال رسانده‌ایم، در طرح جامع بحثی از ارتفاع نشده است که امیدواریم در10-15روز آینده بتوانیم پهنه‌بندی و نقطه‌یابی بلندمرتبه‌سازی را نیز مشخص کنیم اما اگر دراین مدت به نتیجه‌ای نرسیم، بلافاصله این کار انجام خواهد شد، برای طرح تفصیلی ه7 مشاور وجود دارد که درحال مطالعه روی آن هستند. امیدوارم بخش عمده‌ای از طرح تفصیلی مشهد تا آخر سال تدوین شود، ما می‌خواهیم هیچ چیزی از مردم پنهان نباشد و مردم بدانند کجا می‌توانند بلند مرتبه سازی کنند و کجا نمی‌توانند.
        دولت بنزین را 200 تومان افزایش داده تا درآمد حاصل از آن را به توسعه حمل ونقل شهرهای بزرگ اختصاص دهد
        خراسان: رویکرد عملی شما برای کسب درآمدهای پایدار برای شهرداری مشهد چیست؟
        تقی‌زاده: 70 درصد درآمد شهرداری، از محل فروش تراکم است. به محض این که ساخت وسازها کاهش پیدا کند شهرداری‌ها فقیر می‌شوند اما اگر ساخت وسازها افزایش یابد، شهرداری‌ها پولدار می‌شوند و آن را ذخیره نمی‌کنند و خرج می‌کنند. به همین دلیل اکنون که ساخت وساز کاهش پیدا کرده است شهرداری مشهد چند هزار میلیارد تومان بدهی دارد که این موضوع مختص به همه شهرداری‌های کشور است به این دلیل پیش‌بینی نمی‌کردند رکود ساخت وساز این قدر طولانی شود، ما راهی نداریم جز این که به سراغ درآمد پایدار برویم البته کسب درآمد پایدار سخت و در شرایط فعلی سخت تراست، برای کسب درآمد پایدار یا باید عوارض نوسازی را زیاد کنیم یا قیمت پارکینگ را افزایش دهیم، معجزه دیگری که نیست بنابراین از دولت درخواست کرده‌ایم با توجه به این که بخش زیادی از هزینه‌های شهرهای بزرگ کشور مربوط به حمل ونقل است قیمت بنزین را 200 تومان افزایش و آن را به توسعه حمل ونقل شهرهای بزرگ اختصاص دهدکه اگر این پیشنهاد برای سال97 انجام شود، جهشی را شاهد خواهیم بود البته هم اکنون نیز دولت 50 درصد پول اوراق مشارکت حمل ونقل ریلی را پرداخت می‌کند.
        جمع‌آوری زباله نیز می‌تواند یک درآمد پایدار باشد اما ابتدا باید فرهنگ آن را ایجاد کنیم و درباره آن با مردم حرف بزنیم تا مردم نیزآثار پولی را که می‌دهند در شهر ببینند ولی این کار تدریجی است ودرآمد پایدار به این زودی‌ها محقق نخواهد شد.
        خراسان: ادعایی همیشه مطرح بوده که در گذشته به دلیل تصمیم‌های خاصی که گرفته شده و فضاسازی‌هایی که وجود داشته است، شاهد فرار سرمایه‌ها از مشهد بوده‌ایم، غرض نقد گذشته نیست سوال ما درباره آینده است که چه اقدامی باید برای بازگشت سرمایه‌ها انجام شود؟
        تقی‌زاده: به نکته درستی اشاره شد، مشهد با همه شهرهای ایران حتی تهران متفاوت است، هیچ جای ایران 27 میلیون زائرومسافر در طول سال ندارد. در همین آخر صفر بیش از 4 میلیون نفر وارد مشهد شدند یعنی یک میلیون و 200 هزار نفر بیشتر از جمعیت ساکن مشهد و جالب‌تر این که 60 درصد با خودروی شخصی آمده بودند یعنی امکانات بین شهری ضعیف است و مردم مجبورند از خودروی شخصی استفاده کنند و این یک پروژه است وتصمیم دارم روی آن کار جدی انجام دهم تا این اتفاق نیفتد، خب درست است که درکشور رکود است اما مشهد می‌تواند خارج از این رکود، سرمایه جذب کند.
        تعرضی به مدیریت گذشته ندارم اما عواملی باعث فرار سرمایه شده است
        تقی‌زاده: تعرضی به مدیریت گذشته ندارم و برداشت خودم را می‌گویم اما سوال شد و باید پاسخ دهم، چرا بیشتر تعاونی‌ها و موسسات مالی در مشهد ایجاد شده است؟ زیرا پول این جاست، این پول بیشتر در اختیار سرمایه دارهاست و پول ریز کمتر است البته دوست ندارند به آن‌ها گفته شود سرمایه‌دار و بهتر است بگوییم کارآفرین و سرمایه‌گذار که خوشبختانه ما در مشهد سرمایه‌گذار زیاد داریم اما متاسفانه بخشی از این‌ها در چند سال اخیر پولشان را ازمشهد خارج کرده‌اند و دلیل اصلی آن، این بوده که سرمایه‌گذاران با شهرداری مذاکره کرده و گفته‌اند می‌خواهیم ساختمانی 10 طبقه بسازیم و چون شهرداری نیاز به پول داشته، گفته است به جای 10طبقه، 20طبقه بساز، سرمایه‌گذار هم خوشحال شده و قبول کرده است و درادامه به او گفته‌اند فعلا 20درصد پول پروانه را به حساب شهرداری واریز کن اما وقتی پول را واریز کرده، شهرداری نتوانسته دراین حد به او پروانه بدهد. از این‌ها زیاد داریم، خب سرمایه‌گذار با این شرایط چرا باید سرمایه‌گذاری کند؟ رقم‌ها نیز رقم‌های جدی است، یا عده‌ای سرمایه گذار به شهرداری مراجعه کرده وشهرداری به آن‌ها گفته است پول را پرداخت کنید و بروید بسازید. طرف مشغول ساخت وساز شده و دستگاه‌های نظارتی آمده اند که چگونه این کار را کرده‌اید یعنی شهرداری پول را خلاف قانون گرفته و بعد دستگاه‌های نظارتی آن را تعطیل کرده‌اند! این‌ها عامل فرار سرمایه از مشهد بوده‌اند، اکنون نشسته‌ایم و یکی یکی این پرونده‌ها را بررسی کرده‌ایم و درحالی که از نظر اقتصادی برای ما هیچ آورده‌ای ندارد، تصمیم داریم به پرونده‌ها رسیدگی کنیم زیرا معتقدم اگر این مشکلات حل شود، پیشنهاد‌های جدیدی داده می‌شود که این اتفاق افتاده است بنابراین جمع بندی ام این است اگر قانونی پیش برویم می‌توانیم پاسخ این سرمایه گذاران را بدهیم ورونقی در ساخت وساز و سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم.
        خراسان: سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از عوارض شهری یکی ازدغدغه‌های فرهنگی مشهد بوده است، آیا می‌توان امیدوار بود در این حوزه، این دغدغه‌ها برطرف شود و حداقل کتابخانه مرکزی مشهد که به درد مزمن فرهنگی مشهد تبدیل شده است، به نتیجه برسد؟
        تقی‌زاده: این باور واقعی من است و تبلیغاتی هم نیست، معتقدم همه چیز از فرهنگ آغاز می‌شود یعنی اگر من راه، قطار و پل بسازم اما فرهنگ مردم را نتوانم با آن‌ها سازگار کنم، هیچ مشکلی در شهر حل نخواهد شد و تنها از طریق اقدامات فرهنگی می‌توان درباره هرموضوعی با مردم گفت وگو کرد. از طریق تمام نیروهای فرهنگی از جمله موسیقی، تئاتر، سینما و خوشنویسی می‌توان با مردم حرف زد، من خودم موسس شهرکتاب بوده‌ام و اصحاب رسانه هم می‌توانند در این باره کمک کنند. من هرگاه روحانیت را می‌بینم می‌گویم، در کنار ترویج فرهنگ دینی، فرهنگ شهرنشینی را هم ترویج دهید.
        درباره کتاب در مشهد کاری جدی خواهم کرد
        خراسان: بحث دیگر بازارچه کتاب گلستان است که زمزمه‌هایی برای تغییر کاربری آن مطرح است، اقدامات شهرداری در این باره چیست؟
        تقی‌زاده: درباره بازارچه کتاب گلستان هم شنیده‌ام که می‌گویند در مسیل قرار دارد و اگر سیل بیاید خراب خواهد شد، به همین دلیل گفته‌ام کارشناسان موضوع را بررسی کنند، اگر این موضوع درست باشد خب باید به محل مناسبی منتقل شود به هرحال من درباره کتاب در مشهد، کاری جدی خواهم کرد یا بازارچه کتاب گلستان را درست می‌کنیم یا محل مناسبی برای کتاب ایجاد خواهیم کرد، اکنون باغ کتاب در تهران جای خوبی شده است، من به دنبال این هستم که یک محل دایمی فرهنگی مربوط به کتاب راکه فضا هم در آن جا فرهنگی باشد و همه درآن کتاب بفروشند ایجاد کنم، از این رو بازارچه کتاب گلستان را هم اگر بشود درست می‌کنیم، به همین منظور هفته آینده از آن جا بازدید خواهیم کرد.
        کتابخانه‌ها را تحویل شهرداری بدهند
        درباره سهم کتابخانه‌ها نیز نگرانی شهرداری‌ها این است که دارند حقوق می‌دهند یا کتابخانه‌ها را توسعه می‌دهند، دعوا سر این است، برای این که مشکل حل شود پیشنهاد دارم دولت کتابخانه‌ها را تحویل شهرداری‌ها بدهد، ما در مشهد حاضریم کتابخانه‌های عمومی را تحویل بگیریم و آن‌ها را توسعه دهیم و معتقدیم هیچ جایی هم مانند شهرداری ظرفیت این کار را ندارد.
        با مصوبه شورای شهردرباره دادن رانت مخالفم
        خراسان: شما فردی رسانه‌ای با زیر وبم رسانه آشنایی دارید و به نوعی می‌توان از شما به عنوان یک شهردار روزنامه‌نگار هم یاد کرد، مصوبه اخیر شورای شهر مشهد درباره انحصار در واگذاری آگهی‌های شهرداری به روزنامه شهرداری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
        تقی‌زاده: من این مصوبه را قبول ندارم، با اعضای شورای شهر هم صحبت کرده‌ام و امیدوارم تغییراتی در این مصوبه ایجاد شود، آن دوستان هم موافقند که تغییراتی در این مصوبه صورت گیرد. نه تنها در رسانه بلکه در همه جا طرفدار رقابتم، این که ما به فردی سوبسید بدهیم، اسمش رانت است، چرا من باید رانت بدهم؟ من با این رانت صد در صد مخالفم.
        خراسان: با شما برای این موضوع هماهنگ نشده بود؟
        تقی‌زاده: این مصوبه در قالب طرح از سوی اعضای شورای شهر ارائه شده بود و ما دفاع خود را کرده ایم و تنها کاری که توانستیم انجام دهیم بخشی را اضافه کردیم که شهرآرا هم یکی از کسانی باشد که استعلام بگیریم. ولی در مجموع معتقدم باید در این باره لایحه جدید بدهیم که بیشتراعضای شورای شهر نیز با آن موافق و منتظر لایحه جدید هستند که ما از شورای شهردرخواست داریم رقابت را از بین نبرند.
        خراسان: رویکرد شما درباره خدمات دهی حاشیه شهر چیست؟
        تقی‌زاده: به هرحال اطراف شهر مشهد به اندازه 30درصد شهر حاشیه‌نشین دارد این هم که مدام بگوییم این‌ها حاشیه نشین هستند خودش یک مسئله است، این‌ها دیگر حاشیه‌نشین نیستند شهر نشین شده‌اند ما شهر را به پشت سر آن‌ها توسعه داده‌ایم و طی چند سال گذشته روستاهای اطراف را نیز جزو شهر کرده‌ایم دولت وشهرداری هم پذیرفته است بنابراین باید مانند دیگر نقاط شهر کارتوسعه ای در آن انجام شود، این که ما بیاییم به عنوان یک جمعیت فرودست بین آن‌ها برنج، روغن و... توزیع کنیم درست نمی شود باید آن‌هارا توانمند کنیم و با ایجاد مراکز فنی وحرفه‌ای به آن‌ها حرفه آموزی کنیم و برایشان شغل ایجاد کنیم زیرا مشکل آن‌ها شغل است اگر اعتیاد دارند، طلاق درآن‌جا زیاد است و دیگر آسیب های آن‌ها از نبود شغل است در کنار این موضوعات بحث ساخت وسازهای نا مناسب در حاشیه شهر نیز وجوددارد به عنوان نمونه در یکی از همین مناطق 200واحد مسکونی در مسیر سیل قرارداد و ساکنان آن‌ها نیز راحت نشسته وساخت وساز هم کرده‌اند در حالی که هرآن ممکن است سیل بیایدوآن‌ها را ببرد، من شهردار هستم چه باید بکنم چگونه می‌توانم این خانه‌ها را تخریب کنم؟
        مذاکره با وزیر راه و شهرسازی برای اعمال نظر استان در طرح جدید اطراف حرم
        خراسان: بافت اطراف حرم حدود 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اگر بازسازی این بافت را همین گونه که تاکنون انجام شده، ادامه دهیم دیگر بافت تاریخی باقی نخواهد ماند و فاجعه تخریب بافت تاریخی اتفاق می‌افتد، اگربه شکل دیگر هم بخواهیم ادامه دهیم، طرح تعطیل می‌شود. برنامه شهرداری در این باره چیست؟
        تقی‌زاده: دیروز برای چندمین نوبت ازبافت اطراف حرم مطهر بازدید داشتم، اتفاقی در اطراف حرم افتاده که من وارث آن هستم ونمی توانم اکنون بیایم و یک حرف جدید بزنم. من حتی اگر جای ولیان در گذشته بودم البته نمی‌دانم ولیان از روی جهل یا دانایی این کار را انجام داده است اما هیچ کجای دنیا نمی‌آیند بافت قدیمی شان را تخریب کنند، من دیروز در اطراف حرم دنبال بستنی فروشی می‌گشتم که از او بستنی می‌خریدم، دنبال آرایشگاهی می‌گشتم که در کودکی به آن آرایشگاه می‌رفتم اما پیدایش نکردم، این علاقه به آن محل است، مردم به محلی که زندگی می‌کرده اند علاقه دارند اما این بافت‌ها تخریب شده است. در بازدیدی که از بافت پیرامونی حرم مطهر داشتم، اعلام کردم بازار قدیمی فرش مشهد باید در طرح حفظ شود و درکنار آن گفتم 14خانه قدیمی را نیز در این بافت خریداری و حفظ کنند وبعد ازبازسازی به دست هنرمندان بدهند برای این که به پاتوقی برای امور فرهنگی تبدیل شود، اما متاسفانه غیر از این، هیچ کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم و اکنون آقایانی که این طرح را تدوین کرده اند، بعد از 20 سال می‌گویند اشتباه کرده ایم. حالا بقیه بافت تاریخی را نگه دارید اما مگر می‌شود چنین کاری کرد؟ اصلا مگر چیزی هم باقی مانده است؟ شما یک خیابان 45متری را باز کرده‌اید پنج خانه در آن وسط باقی مانده است، من با آن‌ها چه کنم؟
        آمده‌اند طرح جدیدی را مصوب کرده‌اند و یک سری از خیابان‌ها وارتفاعات را از بین برده‌اند خوشبختانه با مذاکراتی که با وزیر راه و شهرسازی داشته‌ایم، قرارشده است نظرات استان اعمال شود تا بتوانیم به تعامل برسیم زیرا حقوق مکتسبه‌ای داریم که نمی‌توانیم با آن کاری انجام دهیم به عنوان نمونه یک بانک آمده به جای طلبش از شهرداری زمین گرفته که 25 طبقه درآن ساخت وساز کند حالا بگوییم شش طبقه بساز، خب می‌گوید نمی‌خواهم پولم را برگردانید، شکایت هم بکند به شکایتش می‌رسد بنابراین قرار شده حقوق مکتسبه را رعایت کنند و خیابان باز شده را حذف نکنند. خب خیابان باز شده، حال شهرداری با آن چه کند؟ به هر روی درحال تعامل هستیم و تلاش می‌کنیم بینابین مسائل حل وفصل شود.
        درباره بلند مرتبه سازی درحال تعریف محل‌هایی هستیم تا مردم بدانند کجا قرار است بلندمرتبه‌سازی شود و فردی که می‌خواهد زمین بخرد بداند در این محل قرار است چند طبقه ساخت وساز شود. اگر بتوانیم این موضوع را به سامان برسانیم، مشکل بلندمرتبه‌سازی نیز حل خواهد شد.

        تعداد بازدید: 15
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر