14°C 
اوقات شرعی
 
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 56
        کد: 138438
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
        محمد آذری معاون اداری و مالی شهرداری مشهد

        ریز و درشت ۶هزارمیلیارد تومان بدهی شهرداری مشهد

        محمد آذری در این زمینه گفت: «شهرداری نهادی عمومی غیردولتی است و منابع شهرداری به شکل خودگردان متکی به منابع مردمی است؛ به‌عبارتی شهرداری‌ها سازمانی هستند که خودشان باید استحصال درآمد داشته باشند و این درآمدها را براساس آنچه قانون‌گذار تعیین کرده، هزینه کنند.».
        ریز و درشت ۶هزارمیلیارد تومان بدهی شهرداری مشهد

        افزایش سالانه هزینه‌های جاری
        وی افزود: «هزینه‌های شهرداری در دو بخش عمده در نگهداری و اداره شهر و بر اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی هزینه می‌شود و در بخش اول که بسیار تأمل‌برانگیز و درخورتوجه است، سالانه هزینه‌های ما افزایش می‌یابد و دلایل آن افزایش خدمات عمومی در هر سال، بهره‌برداری پروژه‌های مختلف و آغاز هزینه‌های نگهداری آن و در پایان، توسعه شهر است.».

        ۶٠درصد درآمدهای شهرداری
        صرف هزینه‌های جاری می‌شود
        آذری بیان کرد: «این رقم در سال‌های گذشته رشد زیادی داشته، به‌گونه‌ای‌که در سال٩٠ درآمد شهرداری ١١٢١میلیارد تومان و هزینه‌های جاری ٣۴٢میلیارد بوده است؛ یعنی درصد به تحقق این بخش ٢٨درصد بوده، اما در سال٩۵ درآمد شهرداری مشهد به ١٨٣٢میلیارد تومان رسیده و هزینه‌ها ٩٧٧میلیارد تومان بوده، یعنی درصد به تحقق ۵۴درصد رسیده است. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های جاری به ١١۶٠میلیارد تومان افزایش یابد که درصد به تحقق را به ۶٠درصد می‌رساند.».

        بدهی ۵٧٧١میلیاردی شهرداری مشهد
        معاون اداری و مالی شهرداری مشهد مقدس در ارتباط با بدهی‌های شهرداری نیز گفت: «کل بدهی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت شهرداری مشهد ۵هزار و ٧٧١میلیارد تومان است که ٣هزارو٩٩۵میلیارد تومان بدهی کوتاه‌مدت بوده و تا پایان سال مالی باید تعیین‌تکلیف و تصفیه شود و ١٧٧۶میلیارد تومان بلندمدت و از سال٩٧ تا ٩٩ زمان بازپرداخت دارد.».
        وی با اشاره به نرخ ٧٠درصدی درآمدهای ناپایدار شهرداری‌ها و حرکت اجباری این مجموعه‌ها به‌سمت تراکم‌فروشی متذکر شد: «ما تا زمانی که جایگزین مناسبی برای تأمین درآمدها از این روش نداشته باشیم، مطمئن باشید که مشکلات مالی ما بیشتر هم می‌شود.».

        ناگزیر به استقراض هستیم
        آذری اظهار کرد: «در اجرای پروژه‌های زیرساختی ناگزیر به استقراض هستیم که این موضوع در دنیا هم پذیرفته‌شده است و حتی در کشور نیز قانون به ما اجازه می‌دهد و دراین‌راستا بزرگ‌ترین منبع تأمین مالی ما برای پروژه‌های زیرساختی، انتشار اوراق مشارکت است و اینجا به‌صراحت بگویم تا‌به‌امروز ریالی از محل استقراض، صرف هزینه‌های جاری نشده است.».

        در احداث خطوط قطار‌شهری، برگشت منابع نداریم
        معاون شهردار مشهد مقدس با بیان اینکه اکثر اوراق مشارکت هزینه احداث خطوط٢ و ٣ قطارشهری مشهد شده است، گفت: «با اتمام این پروژه‌ها ما برگشت منابع نداریم، زیرا خطوط قطار‌شهری پروژه‌های عام‌المنفعه هستند؛ البته شاید این سؤال پیش بیاید که بعد از افتتاح قطار وجوهی از مردم در قالب بلیت دریافت می‌شود، اما باید بگویم با این پول‌ها حتی نمی‌توان هزینه‌های جاری قطارشهری را پرداخت کرد و حتی ما مجبور به پرداخت یارانه به این بخش هستیم.».
        وی اضافه کرد: «در‌حال‌حاضر زمان سررسید اصل و سود این اوراق رسیده و به‌دلیل اینکه خطوط قطار‌شهری برگشت پول ندارد، شهرداری باید از سایر منابع استفاده کند و این درحالی است که ٧٠درصد منبع شهرداری از حوزه ساخت‌وساز ‌است که امروز با رکود مواجه است؛ از طرفی ما اجازه ساخت ساختمان‌های بالای ٢٣متر را در مشهد نداریم و این مشکل هنوز حل نشده است.».

        پرداخت روزانه ۶٠٠میلیون تومان سود به بانک سپه
        آذری ادامه داد: «درواقع عدم برگشت پول در پروژه‌ها، رکود در صنعت ساخت‌وساز و جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی، سبب شده است نتوانیم اصل سود اوراق مشارکت را در زمان معین پرداخت کنیم که برای نمونه تا ١۵آذر سال قبل روزی ۶٠٠میلیون تومان سود دیرکرد به بانک سپه پرداخت می‌کردیم که البته امروز این سود را با ارائه ٧٧٠میلیارد تومان پروانه شناور، متوقف کرده‌ایم. من این روش را نمی‌پسندم، زیرا ورود جریانات نقدی به شهرداری را با مشکل جدی مواجه کرده و سبب واسطه‌گری و سوء‌جریان می‌شود؛ اما نقطه مثبت آن، توقف سود است.».
        وی با اشاره به بخش دوم بدهی‌های شهرداری بیان کرد: «بخش دوم بدهی‌ها، استقراض از بانک‌های عامل است که به‌صورت تسهیلات دریافت شده و در پروژه‌های مشارکتی مصرف شده است که در این موارد برگشت منابع این دارایی‌ها به وجه نقد در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، البته در یکسری از توافقات به‌دنبال پرداخت این بدهی‌ها از طریق تهاتر ملک و املاک به بانک‌ها هستیم.».
        معاون اداری و مالی شهرداری مشهد، گفت: «بخشی از این بدهی‌ها از دوره گذشته به این دوره منتقل شده و اگر معجزه اقتصادی رخ ندهد، قطعاً بخشی از این بدهی‌ها در پایان این دوره از مدیریت شهری نیز به دوره بعد انتقال می‌یابد.».

        شهرداری مشهد نادار نیست، ناچار است
        آذری با بیان اینکه شهرداری نادار نیست، بلکه ناچار است، اظهار کرد: «شهرداری مشهد یک ابرسازمان با دارایی فراوان و به غیر از دارایی‌های مادی، اعتبار بزرگی نیز دارد.».وی درمورد پاسخ به این سؤال که چه راهکارهایی برای عبور از این بحران وجود دارد، بیان کرد: «راه‌حل اول، اتفاقات اساسی در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری است و اگر ۴ پروژه مانند "مشهدمال" ایجاد شود، می‌توان این بدهی را تصفیه کرد.».

        دولت، اسناد خزانه بدهد
        معاون اداری و مالی شهرداری مشهد اضافه کرد: «راهکار دیگر نیز این است که شهرداری مشهد بیش از ٢هزارو۴٠٠میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی طلبکار است و براساس سال٩٠ حدود ۴٠٠میلیارد تومان قطعی شده که به رقم امروز شاید به ۶٠٠میلیارد تومان برسد و دولت براساس آن اسناد خزانه اسلامی به شهرداری مشهد بدهد تا بدهی شهرداری به بانک‌ها، تصفیه شود. نمونه این کار هم در شهرداری قم رخ داده و ما از دانشگاه فردوسی بابت طلب‌های خود ۵میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی دریافت کردیم.».
        آذری یادآور شد: «از طرفی شهروندان نیز بدهی شهرداری دارند و برای این مهم لایحه‌ای تنظیم کردیم تا با ارائه تسهیلاتی ویژه بتوانند بدهی خود را با شهرداری تصفیه کنند.».

        بدهی ٢٠میلیارد‌تومانی شرکت‌های هواپیمایی
        به شهرداری
        معاون اداری و مالی شهرداری مشهد در ارتباط با بدهی شرکت‌های هواپیمایی و بیمه به این مجموعه نیز گفت: «شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت نقد ۵درصد از بیمه را به‌عنوان حق شهرداری از مردم دریافت می‌کنند، اما ما امروز از این شرکت‌ها ٢٠میلیارد تومان طلب داریم که این خیانت در امانت است و از دستگاه‌های نظارتی درخواست داریم ورود جدی دراین‌زمینه داشته باشند و از طرفی شرکت‌های بیمه نیز رقم‌های قابل‌توجهی به شهرداری مشهد بدهکار هستند که رأی کمیسیون ماده٧٧ را نیز دارد؛ اما به دلایل مختلف از طریق دیوان عدالت اداری توقف گرفته یا درحال خریدن زمان هستند.».

        ۶٠‌میلیارد تومان چک برگشتی داریم
        آذری با بیان اینکه صاحبان خودرو نیز عوارض زیادی به شهرداری مشهد بدهکار هستند و شهروندان عوارض نوسازی خود را پرداخت نکرده‌اند، ابرازتأسف کرد: «امروز ۶٠میلیارد تومان چک برگشتی داریم که در این موارد نیز ابزار قانونی همچون کمیسیون٧٧ وجود دارد.».وی افزود: «البته من می‌خواهم اینجا اعتراف کنم که کمیسیون ماده٧٧ شهرداری مشهد رأی صادر می‌کند، اما در وصول توفیقی ندارد که من به‌زودی در ساختار و مدیریت این بخش تغییراتی ایجاد می‌کنم تا تحولی در آن صورت گیرد.».

        کاهش درآمدهای شهرداری
        از محل مالیات بر ارزش افزوده
        معاون اداری و مالی شهرداری مشهد در ارتباط با درآمد از محل قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده، اظهار کرد: «یکی از منابع مهم، مالیات بر ارزش‌افزوده است که از دو بخش محلی و ملی تأمین می‌شود که کمک خوبی نیز به شهرداری‌ها کرده که البته بعد از حذف تجمیع عوارض و جایگزینی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، ١٧ کد درآمدی شهرداری‌ها حذف شد.».
        آذری ادامه داد: «اما با تغییرات قانون مالیات بر ارزش‌افزوده سهم شهرها از ٢٠درصد به ١٢درصد کاهش یافته و ٨درصد دیگر به روستاها اختصاص‌یافته است؛ البته بحثی نیست که روستاها با مشکل مواجه هستند، اما نمی‌توان از سهم کلان‌شهرها به روستاها داد؛ به‌صورتی‌که با این اقدام درحالی‌که در سال٩۵ درآمد شهرداری از این محل ٣٩٢میلیارد بوده، در ۶ماهه امسال به ١١٧میلیارد تومان رسیده است که باید به ٢٠٠میلیارد تومان می‌رسید.».

        طلب ٣٠٠میلیاردتومانی از مالیات
        وی خاطرنشان کرد: «بحث دوم اینکه به استناد قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات‌های مستقیم شهرداری‌ها باید مجدد استرداد شود که تا پایان سال٩١ این اقدام انجام شده و برای سال٩٢ و ٩٣ در شرف نهایی‌شدن است که براساس‌آن ١٠٠میلیارد تومان طلبکار هستیم و برای سال‌های ٩۴ و ٩۵ نیز براساس محاسبات ما ٢٠٠میلیارد تومان باید استرداد شود؛ یعنی عملا شهرداری مشهد ٣٠٠میلیارد تومان از محل استرداد مالیات از اداره کل مالیاتی طلبکار است که اگر استرداد به‌موقع انجام شود، بخشی از مشکلات ما را حل می‌کند.».

        درآمد ٢٠میلیارد‌تومانی
        از محل سود سپرده‌های بانکی
        وی تصریح کرد: «از طرفی از ابتدای سال تاکنون ٢٠میلیارد تومان از محل سود سپرده‌های شهرداری نزد بانک‌ها، درآمد کسب کرده‌ایم. ۶٠میلیارد تومان چک برگشتی داریم که باید تعیین‌تکلیف شود. ٢۴٠میلیارد تومان چک‌های سررسید آینده داریم، ضمن اینکه همان‌طور که اشاره شد، ٣٠٠میلیارد تومان از اداره کل مالیاتی از محل استرداد طلبکار هستیم.». معاون اداری و مالی شهرداری مشهد در ارتباط با بودجه سال جاری نیز تصریح کرد: «بودجه مصوب سال٩۶ شهرداری مشهد ۶هزار‌و٢٠۵میلیارد تومان است که ازاین‌میزان ٢هزار‌و۶٨٩میلیارد تومان درآمد نقدی، ١۶۶میلیارد تومان کمک‌های دولت، ٢هزار‌و١٢٧میلیارد تومان درآمدهای سرمایه‌گذاری، ۶٩۵میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت و ۵٢٨میلیارد تومان نیز پیش‌بینی بودجه سازمان‌های شهرداری است.».

        تحقق ٢۴درصد
        از بودجه نقدی سال جاری
        وی افزود: «تا امروز از رقم بودجه نقدی، ٢۴درصد یعنی ۶۶۵میلیارد تومان محقق شده است؛ درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته ٧١٧میلیارد تومان از بودجه نقدی محقق شده بود. همچنین امسال تاکنون از کمک‌های دولتی تنها ١٠درصد محقق شده که آن هم به قطارشهری و یارانه اتوبوس و چند پروژه حاشیه شهر اختصاص داده‌ شده است؛ درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته ٢۵درصد از کمک‌های دولت محقق شده بود.».

        تنها ١.۵درصد در حوزه سرمایه‌گذاری محقق شد
        آذری با اشاره به بودجه حوزه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تملک و دارایی‌ها نیز اظهار کرد: «متأسفانه امسال در این حوزه توفیقی نداشته‌ایم و تنها ١.۵ تا ٢درصد از بودجه این بخش محقق شده است.». وی با بیان اینکه امسال تاکنون نسبت به ‌مدت مشابه سال گذشته ۵٢میلیارد تومان کاهش وصول نقدی داشته‌ایم، اظهار کرد: «از طرفی ۵٠میلیارد تومان نیز پروانه شناور ارائه‌شده که تنها بدهی را تصفیه کرده و درآمدی برای ما نداشته و درواقع با کاهش ١٠٠میلیارد‌تومانی نقدینگی مواجه هستیم.». وی افزود: «میزان تحقق درآمدهای نقدی شهرداری مشهد در سال گذشته در بهار ١٨درصد، تابستان ١۶درصد، پاییز ١۵درصد و زمستان ۴١درصد بوده است؛ یعنی ۶۶درصد درآمدهای شهرداری در شش ماه دوم سال محقق شده است، درحالی‌که بهار و تابستان امسال درمجموع ٢۵درصد از درآمدهای نقدی شهرداری مشهد محقق
        شده است.».

        بدهی ١٠٧٠میلیارد‌تومانی به پیمانکاران
        معاون اداری و مالی شهرداری مشهد درمورد بدهی به پیمانکاران گفت: «تا‌به‌امروز ١٠٧٠میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران در دفاتر ما به ثبت رسیده است؛ البته این رقم فقط مربوط به سال جاری نیست و سال‌های گذشته را نیز شامل می‌شود. از طرفی برخی از آن‌ها نقدی نیست و باید به‌صورت تهاتر ملک انجام شود که آنالیز این مهم در دست انجام است.». آذری اضافه کرد: «برای برون‌رفت این مشکل درحال باز‌کردن ال‌سی با بانک‌ها هستیم تا بخشی از طلب پیمانکاران پرداخت شود؛ اما خواهش ما از پیمانکاران، داشتن سعه صدر است، زیرا شهرداری همیشه خوش‌حساب بوده، اما امسال شرایط به‌گونه‌ای است که این پرداخت‌ها با تأخیر مواجه شده است.».

        شهرداری مشهد گران اداره می‌شود
        آذری با بیان اینکه شهرداری مشهد گران اداره می‌شود، تصریح کرد: «نگاه کم‌رنگ سازمانی، هزینه‌های موازی‌کاری‌های درون‌سازمانی و تقبل وظایفی که وظیفه شهرداری نیست، سبب شده تا شهر گران اداره شود.». وی ادامه داد: «مشکل دیگر ما کارکنانی است که ۵٠درصد از وقت خود را بر روی تلگرام می‌گذرانند. ما نمی‌خواهیم کسی را بیکار کنیم، اما اینکه کسی بیکار در مجموعه بنشیند، این اتلاف در منابع مردم است؛ از طرفی سازمان‌ها نیز خود باید به‌دنبال درآمد باشند. امروز سازمان میادین شهرداری با اینکه دارای دنیایی از منابع است، به‌دنبال سوپرداری رفته است؛ درحالی‌که می‌تواند با ابزارهای قانونی، برندی را در این بخش فعال و بعد آن را واگذار کند یا سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، عمده‌هزینه‌های مربوط به نصب تابلو، علائم تجهیزات دوربین و خط‌کشی خیابان‌ها را انجام می‌دهد، اما رقم مهمی از جرائم درآمدی به حساب دولت واریز می‌شود و سال گذشته ٣میلیارد اختصاص دادند که این اصلا رقمی برای کارهای شهرداری
        نیست.».

        تعداد بازدید: 56
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        1 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر