22°C 
اوقات شرعی
 
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 283
        کد: 94801
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۵/۰۱/۲۱

        برای جذب سرمایه‌های خُرد چه باید کرد؟/ از صندوق زمین و مسکن تا بنیاد زائر

        *دکتر محمد سهیلی

        در کشورهای خارجی ممکن است چندهزاردلار از شهروند در هر سال بگیرند، ولی خب، اگر شهروند این کار را نکند، از بسیاری از حقوق محروم می‌شود و از آن طرف هم این پرداخت بها مزایای خیلی جدی‌ای ایجاد می‌کند.
        برای جذب سرمایه‌های خُرد چه باید کرد؟/ از صندوق زمین و مسکن تا بنیاد زائر  *دکتر محمد سهیلی

         ما در مسایل عملیاتی دچار مشکل هستیم. ما یک فرمول کلی داریم. سرمایه اجتماعی چگونه شکل می‌گیرد؟ وقتی که شهروندان احساس کنند ارتباطی بین دریافتی شهرداری و خدمات شهرداری وجود دارد.

        الان ما طرحی را در دستورکار داریم. ضمن اینکه شهرداری را می‌خواهیم مکلف کنیم که مواردی مثل بهای خدمات و عوارضی که به‌صورت محلی و منطقه‌ای قابل‌تعریف است از شهروندان بگیرد. شهروندان هم بتوانند در اولویت‌بندی پروژه‌های سال آینده با ‌عنوان مشارکت در تدوین بودجه و هم در اولویت‌بندی اجرای این پروژه‌ها که مثلا فرض کنید پارک برایشان مطلوب‌تر است یا یک تقاطع غیرهمسطح نظر بدهند و نظر آن‌ها مبنا قرار بگیرد. این خودش یک اعتمادسازی است که شهروندان می‌بینند و تاثیری که دارد این است که شهروندان حداقل احساس بهتری داشته‌ باشند.
        مسئله دیگر مزایای ناشی از پرداخت توسط شهروندان است؛ یعنی بالاخره پرداخت عوارض یک تاثیری دارد و تصمیمی که شهروند می‌خواهد بگیرد، البته انگیزه‌های دینی و معنایی و انگیزه‌های اجتماعی به جای خود، ولی در نهایت، یکی از عوامل انگیزه این کار دلایل اقتصاد است؛ یعنی عنصر اقتصادی مهم است و شهروند با خودش محاسبه می‌کند که آیا من عوارض را پرداخت بکنم یا نکنم. 
        حال، در کشورهای خارجی ممکن است چندهزاردلار از شهروند در هر سال بگیرند، ولی خب، اگر شهروند این کار را نکند، از بسیاری از حقوق محروم می‌شود و از آن طرف هم این پرداخت بها مزایای خیلی جدی‌ای ایجاد می‌کند. 
        مثلا می‌تواند چندین برابر مبالغ پرداختی، اعتبار وام پیدا کند و موارد دیگر. ما این رویکردهای تکمیلی و جایگزین را چندان موردتوجه قرار نداده‌ایم. این سرمایه اجتماعی یک بعد اقتصادی هم دارد؛ یعنی اگر ما بعد اقتصادی را به موازات ابعاد فرهنگی و اجتماعی در نظر نگیریم، کفایت نمی‌کند که حال، باید تلاش شود.
        مسئله دوم این است در مشارکت خصوصی آسیب‌هایی وجود دارد. واقعیت این است که بخشی از این مشارکت‌های خصوصی آسیب‌زاست؛ یعنی باعث می‌شود توسعه شهر و ساخت‌وسازها به سمت تجاری‌سازی و هتل‌سازی و چیزهایی از این قبیل برود و مسایل مهم دیگر مغفول واقع شود. 
        از طرفی، مسایل فروش تراکم در فضای کاربری‌ها عملا آینده شهر را مختل می‌کند، اما ما دو راه برای این مدنظر داریم: یکی توجه به سرمایه‌های خرد است؛ یعنی اینکه شهروندان سرمایه‌های گسترده‌ای در اختیار دارند که می‌شود این‌ها را جمع کرد. همین‌طور سرمایه‌ای که شهروندان در قالب موسسات مالی و اعتباری الان در مشهد دارند. باید سازوکاری باشد که شهروندان احساس کنند این سرمایه‌های خرد به‌صورت سودآور می‌تواند با رشد اصل سرمایه (رشد سهامی که دریافت می‌کنند) توام باشد.
        این سازوکار خیلی مهمی است و الان دو رویکرد وجود دارد: یکی بحث صندوق زمین و مسکن است و دیگری هم بنیاد زائر است که بتواند این سرمایه‌های خرد را جهت بدهد و به‌صورت جدی به دنبالش هستند. رویکرد دوم این است که درآمدهای ناصواب را تا حد ممکن محدود کنیم و تاکنون هم برای تحقق این موضوع یکی‌دوبار تلاش 
        کرده‌ایم.
        البته ۵٠ درصد موفق بوده‌ایم که این درآمدهای ناپایدار مثل فروش تراکم را ممنوع کنیم و حتی کاهش بدهیم. اگر این دو رویکرد به موازات هم شکل بگیرد، عملا جلب مشارکت بخش خصوصی نبایستی به قیمت فروش آینده شهر انجام شود.
         
        *نایب رییس دوم شورای اسلامی شهر مشهد
        تعداد بازدید: 283
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر